Privacy is serieus risico voor bedrijfsleven
Privacy steeds meer topprioriteit

Privacy is serieus risico voor bedrijfsleven

Redactie Baaz
Brancheorganisatie DDMA is tevreden met het feit dat data en privacy steeds vaker topprioriteit heeft in het bedrijfsleven.

Privacy steeds meer topprioriteit

Met boetes tot vier procent van de wereldwijde omzet is privacy compliance inmiddels een serieus bedrijfsrisico geworden.  

Een goede ontwikkeling, volgens Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie DDMA. 'Dit zorgt ervoor dat er op het hoogste niveau in organisaties over belangrijke thema’s als data en privacy wordt gesproken.' 

Boete voor datalek

In december is er een akkoord bereikt over de nieuwe Europese privacywet en sinds 1 januari is de meldplicht datalekken in Nederland van kracht. Voor schending van de privacywet kunnen boetes tot vier procent van de omzet worden uitgedeeld, terwijl het niet melden van een datalek een boete van 820.000 euro kan opleveren. De grote financiële risico’s zorgen ervoor dat de bescherming van persoonsgegevens inmiddels een thema is waar directies niet meer omheen kunnen. 

Janssen ziet in haar ledenbestand steeds meer organisaties waar data op de agenda van de bestuursvergadering staat. 'Door mobile, social en het Internet of Things is er een spectaculaire groei van digitale gegevens ontstaan. Alles wat consumenten doen levert data op en dit zorgt voor compleet nieuwe, vaak datagedreven businessmodellen en grote economische kansen voor bedrijven. Je ziet dat hele industrieën, van de energiesector tot de financiële wereld, nu aan het transformeren zijn. Met zoveel consumentengegevens in omloop is privacybescherming belangrijker dan ooit. Daarom heeft elke organisatie een gedegen datastrategie nodig waarover op het hoogste niveau wordt gesproken en ik zie gelukkig dat dit steeds vaker gebeurt.' 

Statement voor privacy

De directeur stimuleert bedrijven een stap verder te gaan dan enkel te kijken naar de overheid en de wetgeving. De DDMA-directeur pleit ervoor dat organisaties actief aan de slag gaan met een datapropositie voor consumenten. 'Mensen hebben het recht te weten wat bedrijven met hun gegevens doen en hoe zij zelf invloed uit kunnen oefenen op dit proces. Een leesbaar privacystatement is niet langer genoeg, je moet de consument echt laten zien waarom het in zijn voordeel is dat jij zijn data gebruikt. Het tonen van die toegevoegde waarde is cruciaal. Hiermee laten organisaties zien dat ze respect hebben voor de privacy van burgers en hun vertrouwen willen winnen en behouden.' 

Op donderdag 7 april organiseert DDMA een voorlichtingsbijeenkomst over de nieuwe Europese privacywet. Twee experts uit Brussel lichten toe wat deze nieuwe regeling betekent voor de datastrategie van bedrijven.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie