Opel Insignia gaat voor (nog) meer dynamiek

Opel Insignia gaat voor (nog) meer dynamiek

Redactie Baaz
Opel Insignia Grand Sport is dynamischer en wendbaarder geworden. Het model is tot 175 kg lichter dan het huidige en daarvan profiteren zowel de prestaties als de wegligging.

De nieuwe Opel Insignia is 29 mm lager en heeft een 11 mm grotere spoorbreedte. De overhang voor en achter zijn aanzienlijk korter en de wielbasis is zelfs 92 mm langer. Dat optimaliseert de stabiliteit op hoge snelheid.

Het verder ontwikkelde FlexRide-onderstel past de instellingen van de dempers, de besturing en de aandrijflijn automatisch aan, of via de keuze van de rijmodus 'Standard', 'Sport' en 'Tour'. 

Het onderstel is ontwikkeld en getest op de 21 km lange Nordschleife van de Nürburgring – het meest uitdagende circuit ter wereld, met wisselende wegdekken en verrassende combinaties van bochten. Elk nieuwe model van Opel wordt daar tot het uiterste getest en uitontwikkeld.

Bestuurder is één met Opel Insignia

De nieuwe snelheidsafhankelijke besturing is uiterst precies. De bestuurder zit drie centimeter lager dan in de huidige Insignia, waardoor hij zich één voelt met de auto. De middenconsole biedt in snel genomen bochten extra steun, de meters in het dashboard zijn op de bestuurder gericht en alle bedieningselementen zitten perfect onder handbereik. 

Voor sportieve ritten zet de bestuurder het FlexRide-onderstel in de 'Sport'-modus. De afstelling van de dempers is dan harder en de besturing en het gaspedaal reageren feller. Tevens grijpt het ESP later in, waardoor de bestuurder meer 'speelruimte' heeft. Ten slotte schakelt de (optionele) automatische transmissie op bij hogere toerentallen.

De bestuurder heeft de keuze uit drie rijmodi:

Standard: het automatische besturingssysteem van het onderstel kiest de beste afstellingen op basis van de informatie die de sensors in de auto doorgeven. Tour: voor een comfortabele afstelling van het onderstel en de aandrijflijn, mede gericht op een lager brandstofverbruik. Sport: de Insignia duikt minder als de bestuurder remt, helt op snelheid minder over in bochten en de besturing geeft meer feedback over de toestand van het wegdek. 

Adaptief FlexRide-onderstel

Het FlexRide-onderstel past vijfhonderd keer per seconde elektro-hydraulisch de afstelling van de dempers aan – dat is 30.000 keer per minuut. In de Standaard-modus reageert de software als de bestuurder een bochtige route sportief rijdend aflegt. Het systeem baseert zich op het acceleratie- en remgedrag van de bestuurder en past het onderstel en de aandrijflijn aan naar een sportieve instelling. 

Verder kan de bestuurder zijn persoonlijke voorkeuren voor de afstelling van de besturing, de gasrespons en de dempers opslaan via een druk op de 'Sport'-knop. 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie