Hoe kan ik duurzamer en verantwoordelijker ondernemen?

Hoe kan ik duurzamer en verantwoordelijker ondernemen?

Redactie Baaz
Bedrijven hangen maar wat graag het label groen, duurzaam of maatschappelijk verantwoord aan hun product of dienst. Maar als je echt verantwoord wilt ondernemen, hoe zet je dan de eerste duurzame stappen? Ons Expertpanel geeft vandaag antwoord op deze nieuwe vraag.

Vandaag hebben we een nieuwe vraag voor ons panel van experts op het gebied van mvo en duurzaamheid. De vier deskundigen werpen hun licht op de volgende vraag: welke stappen kan een ondernemer zetten om duurzamer en meer verantwoord te ondernemen?

Gunter Pauli: ‘Het startpunt is gewoon te vertrekken met wat je reeds ter beschikking hebt. Als je sinaasappelsap maakt, dan kun je snel uitbreiden naar de detergenten want met stoom kan je de actieve ingrediënten verkrijgen. In Brazilië zijn er al acht fabrieken voor d-Limonene verbonden aan een fruitsappenbedrijf. Hetzelfde geldt voor de glasindustrie. In plaats van alleen maar glas te recycleren, kan je met CO2 glasschuim aanmaken dus die fles wordt dan een bouwmateriaal dat niet brandbaar is en dus geen brandvertragende chemie hoeft. Dat startpunt kan alleen als het bedrijf doelbewust verder gaat dan alleen maar de core business die steunt op een kernkennis.’

Murk Peutz: ‘Ondernemers groeien in hun duurzaamheid in drie ‘levels’. Level één werkt naar een groene business case toe. Gouden regel hierbij is dat je op zoek moet gaan naar de collateral benefits: wat voor andere voordelen heb ik met verduurzamen van mijn bedrijf en mijn producten? Denk aan de combinatie ‘lekkere koffie’ en ‘goed voor de boeren’ van Max Havelaar. Alleen voor de blije boeren koopt bijna niemand je koffie. Het tweede ‘level’ gaat over een groene cultuur. Je moet intern doorvoeren wat je aan je klanten buiten beloofd hebt - je bent immersgeen greenwasher. En je wilt dat duurzaamheid in je genen gaat zitten. Het is een continu verbeterproces. Het derde ‘level’ kun je bereiken door actief in je keten met duurzaamheid bezig te zijn door afspraken te maken met je leveranciers en je klanten te adviseren.’

Asceline Groot: ‘Verduurzamen begint bij je bedrijfsprocessen. Breng in kaart hoe je processen lopen en welke producten je gebruikt. Als je dienstverlener bent, kijk dan naar je interne bedrijfsvoering. Welk vervoer gebruik je? Welke kantoorartikelen? Wat doe je digitaal en hoeveel papier gebruik je? Ook de omgang met je medewerkers is belangrijk. Creëer je een prettige, veilige werkomgeving? Importeer je producten uit andere landen, dan is het van belang om goed te onderzoeken wat je krijgt en wie het maakt. Als je dat allemaal hebt geïnventariseerd, kun je kijken wat je kunt verduurzamen. Probeer dat niet allemaal in één keer te doen, maar maak een stappenplan en houd het overzichtelijk.’

Rob van Tilburg: ‘Voor elke ondernemer zou een duurzaamheidsstrategie moeten starten met een reflectie op de maatschappelijke impact van het bedrijf en de producten. Welke thema’s zijn bij ons bedrijf belangrijk? Vervolgens is het van belang te bepalen hoe de onderneming de waarde van deze issues ziet? Hoe belangrijk zijn ze om een onderscheidende rol op te spelen. Welke ambities hebben we daarmee en kunnen we ook met onze producten en diensten klanten helpen met het realiseren van hun duurzaamheidsdoelstellingen? Het gaat immers niet alleen om het eigen bedrijf, maar om een ontwikkeling binnen de hele keten. Als deze zaken helder zijn kan een uitvoeringsprogramma worden opgesteld, dat invulling geeft aan de doelstellingen. Soms met kleine stapjes, soms sprongsgewijs en meer radicaal.’ Wij legden het panel twee vragen voor 1. Wordt duurzaam ondernemen echt zo breed opgepakt, of is het in veel geva llen een marketingstrategie?

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie