Amerikaanse luchtmacht werft via Bluetooth

Redactie Baaz
De Amerikaanse luchtmacht zet vanaf komende week Bluetooth en barcodes in om nieuw personeel te werven. De actie maakt deel uit van een bredere campagne met videofilmpjes.

Komend weekend is het campagneteam van de luchtmacht aanwezig bij motorwedstrijden in Texas. Op het terrein staan zenders die bluetoothberichten versturen. In de berichten staat een uitnodiging om een kijkje te nemen bij het Do Something Amazing' campagneteam dat op het racecircuit is neergestreken.

Hier zien bezoekers stickers met daarop een barcode. Via de code, die een link bevat, komen bezoekers eenvoudig terecht op een mobiele website, waar onder meer video's kunnen worden gedownload.

"Evenementen zijn een goede plek om mensen te benaderen en te enthousiasmeren, maar er is een behoorlijke tijdspanne tussen het evenement en het moment dat mensen thuis via hun pc op zoek gaan naar meer informatie over de luchtmacht," zegt campagneleider Scoggins. "Nu lopen mensen, nadat we ze hebben gesproken, weg met een videootje, ringtone of wallpaper van de luchtmacht."

Nederlandse acties
In Nederland hebben verschillende bedrijven Bluetooth marketing ingezet. Onder meer Ford, AutoTrack, sportketen Coach, SBS6 en de Society Shop hebben deze vorm van mobiele marketing toegepast. Mobiele barcodes zijn ook al beperkt ingezet. Zo experimenteerde KPN onder meer op de Museumnacht in Amsterdam met mobiele barcode technologie.



Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie