Arjen Lubach brengt kilometerheffing terug op de agenda
Politiek momentum
Dankzij de uitzending is een 'politiek momentum' ontstaan, aldus de RAI Vereniging, belangenbehartiger van importeurs en fabrikanten in de mobiliteitsbranche. 'In november is de filedruk het hoogst en staat de verkeersproblematiek bovenaan de agenda. Nu werden we geholpen door de media, in dit geval door Zondag met Lubach. Je moet het ijzer smeden als het heet is.' Daarom bracht de organisatie vrijdag een onderzoek naar buiten over de haalbaarheid van de klimaatdoelstellingen van het kabinet met het huidige autobelastingenstelsel.
Kilometerheffing tijdens de spits en op knelpunten
Het oude stelsel werkt niet meer, dat vindt niet alleen Arjen Lubach. Ook de RAI Vereniging en de ANWB roepen de regering op tot actie. Volgens hen moet het belastingsysteem op de schop. Lubach stelde in zijn uitzending voor kilometerheffing in te voeren tijdens drukke uren en op drukke punten. Op die manier zou men deze tijden en routes moeten mijden, wat de druk op de weg en het milieu moet verlichten.
Bedrijfsleven niet getroffen
Volgens Lubach zou het bedrijfsleven niet getroffen worden door de nieuwe regeling. Hoewel ook zij de nieuwe kilometerheffing zouden gaan betalen, worden deze extra kosten ruimschoots gecompenseerd. Files kosten het bedrijfsleven namelijk miljoenen euro’s per jaar. Door met de kilometerheffing files te beperken, bespaart het bedrijfsleven dus juist enorm veel geld, aldus Lubach.
Bekijk hieronder het fragment uit de aflevering van Zondag Met Lubach: