Advies van Verstappen: 'De allergrootste willen worden'

Redactie Baaz
‘The will must be stronger than the skill’, luidde de gevleugelde woorden van de dansende bokser Muhammad Ali. De daden van het talent in dit interview benadrukken deze stelling meer dan woorden ooit kunnen doen. Hij maakte op zevenjarige leeftijd zijn debuut en werd direct kampioen binnen zijn klasse. Met de jaren beleefde hij een stijgende lijn, maar ook dieptepunten kwamen in zijn vocabulaire voor. Echter, hij hield altijd het grote doel in gedachten. Nu is hij daar waar hij ooit wilde komen, en wil hij wederom meer. Wat dan? De eerste Nederlandse Formule 1-kampioen worden.

Max Verstappen heeft eigenlijk geen verdere introductie nodig. Sinds zijn debuut op 15 maart 2015, tijdens de GP van Australië, zet hij de Formule 1 op zijn kop. De recordhouder is inmiddels niet meer weg te denken uit de top zes van ’s werelds zwaarste racecompetitie en bewijst op 22-jarige leeftijd consequent te kunnen presteren op een topniveau, een niveau waarop de gehele wereld meekijkt en oordeelt. Dat vergt wat, zou je zeggen. Verstappen meent anders.

Of je de Formule 1-wedstrijden nu op de voet volgt of niet: het gezicht van de wereldbekende coureur is voor iedereen met gemak voor de geest te halen. Dat is niet aan toeval overgelaten. Topsport, en in het bijzonder de racesport, heeft nauwe banden met het zakenleven. Niet uitsluitend omdat het bereik van een willekeurige racewedstrijd een uitstekend podium biedt voor een merk, maar evengoed omdat het zakenleven verrassende gelijkenissen toont met sport en racers verrassende gelijkenissen tonen met ondernemers. Verstappens samenwerking met Exact is onder andere het resultaat.

Exact

De samenwerking begon midden jaren ’90. Jos Verstappen, vader van Max, ging toentertijd in zee met Exact. De tevredenheid tussen beide partijen was dermate goed dat Max nu zelf óók een samenwerking onderhoudt.

Nederlands grootste software-ontwikkelaar voor accountants en ondernemers vereeuwigt zijn naam trots op de helm van Verstappen en de coureur verschijnt met regelmaat in commercials en op evenementen. Eén van die evenementen is het jaarlijkse Exact Live, waar Verstappen in 2018 – samen met bokskoning en eveneens topsporter Rico Verhoeven – vertelde over de relatie tussen sport en data. Ook dit jaar was Verstappen op locatie in de Jaarbeurs, tezamen met 6.000 ‘cijferhelden’, bestaand uit ondernemers, accountants, medewerkers van Exact en - jawel - de redactie van Baaz. Wij schoven niet alleen aan voor een uitgebreid verslag, maar kregen bovendien de mogelijkheid om 1-op-1 met Verstappen in gesprek te gaan. Die kans lieten we uiteraard niet aan ons voorbij gaan.

Aan de praat

De uren daaraan voorafgaand gingen gepaard met de nodige anticipatie. Verstappens manager, Raymond Vermeulen, vertelde ooit dat ‘Max altijd zegt wat hij denkt’. Logischerwijs rekenden we op een informeel gesprek. De aanloop door een gigantische Jaarbeurshal, donkere regiekamers en uiteindelijk een achterste hoek van een vrijwel weggestopte ruimte deed naar allesbehalve een informeel gesprek vermoeden. Echter, na de verrassend onopmerkelijke hand van de topcoureur geschud te hebben, veranderde de toon snel.

‘Waar ik goed in ben? Rondjes rijden’, grapt Verstappen. Net zoals ondernemers talenten nodig hebben om succesvol te zijn binnen de specifieke branche, bezitten topsporters ook bepaalde competenties. Max Verstappen had deze talenten al op jonge leeftijd in zich. ‘Ik denk dat iedereen in de Formule 1 doorgaat waar andere stoppen. Uiteindelijk proberen alle rijders er het maximale uit te halen. Of de mate waarin coureurs dit doen per individu verschilt? Het gaat meer om hoe je jezelf voorbereidt en hoe je zaken aanpakt. Volgens mij ben ik redelijk recht door zee en relaxed: ik maak mezelf niet snel druk en wind mezelf niet snel op.’

Verstappen doet geen gekke dingen. Ontspannenheid en focus, dat is de manier waarop de coureur aan het werk gaat, zijn team plukt daar de vruchten van. ‘Relaxed’ betekent overigens niet dat Verstappen niet het uiterste van zichzelf vraagt. De tegenstelling is meer dan waar.

LEES OOK: Winactie Max Verstappen: let's get social!

‘Ik wil de grootste worden. Ik mag dan wel geen letterlijk bedrijf runnen, maar zie gelijkenissen met een organisatie als Exact en de ondernemers die van Exact gebruikmaken. We hebben dezelfde doelen: groeien en winnen. En alhoewel de inhoud verschilt, is de eindstreep gelijk. Het maakt de samenwerking logisch.’

Elke dag van de week het uiterste van jezelf vragen kan in verkramping resulteren. Een mens kan nu eenmaal niet elke dag het gelijke presteren, ook Verstappen niet. In mei van 2020 zal hij voor het eerst te zien zijn in de officiële Nederlandse GP in Zandvoort. Een moment waarop zijn fans nóg meer dan anders op een overwinning zitten te wachten en waarop menig sportjournalist Verstappen beschouwt als grootste trekpleister. Dat zet ogenschijnlijk druk. Toch heeft de Formule 1-coureur naar eigen zeggen weinig last van zulke verwachtingen.

‘Ik voel totaal geen druk. Of het nu Zandvoort, Japan of Monaco is: ik geef alles, waar ik ook kom. Het is natuurlijk mooi voor fans dat we zo dichtbij komen, er zal meer oranje op de tribune zitten, maar ik kan uiteindelijk niet meer dan mijn best doen. Kortom: voor mij verandert er weinig.’

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie