Advies | Overstappen naar elektrisch: het definitieve antwoord

Redactie Baaz
Elektrisch rijden is zo langzaam aan de normaalste zaak van de wereld aan het worden. Met steeds nieuwere modellen, een brede range in luxe en prijsklassen én laadpalen te over is er voor ieder wat wils. Als aspirant elektrisch rijder komt er echter bij het oriënteren op de markt voor elektrische auto’s nog veel nieuws op je af. Ineens gaat het over termen als laadpassen, actieradius en snelladen. Waar moet je precies op letten om je goed voor te bereiden op de overstap naar de elektrische auto? We zetten belangrijkste aandachtspunten voor je op een rij.

Allereerst is het goed om te weten wat het onderscheid is tussen elektrische auto’s, hybride varianten en range extenders. De volledig elektrische auto is precies wat de naam zegt: de auto rijdt honderd procent op stroom en heeft geen extra mogelijkheden voor andere energievormen. Een hybride auto heeft zowel een elektromotor als een brandstoftank. Zodra je de accu’s ook aan het stopcontact kunt laden, spreken we van een plug-in hybride. Als derde optie is er nog de range extender. Hierbij is de basis gewoon elektrisch, maar is er in geval van nood een brandstoftank die kan bijspringen om de accu op te laden, indien nodig. De keuze voor een van deze drie heeft te maken met brandstofkosten, het gewenste bereik en milieubewustzijn. Laten we eens onderzoeken wat er komt kijken bij elektrisch rijden.

Wensen en behoeften

De keuze voor een elektrische auto – en meer specifiek welke variant – hangt volledig af van de vraag: wat voor e-rijder ben ik? Voor de een weegt duurzaamheid en milieu zwaarder, voor de ander de financiële voordelen en een derde is overtuigd door het rijgemak. Welke oplossing het beste bij jou past, heeft dus alles te maken met je wensen en doelen. Hoeveel, hoe vaak en hoe ver ga je gemiddeld rijden? Hoe lang wil je kunnen rijden zonder te hoeven laden? Waarom verkies je überhaupt elektrisch boven benzine? Pas als je al deze vragen hebt beantwoord kun je een selectie maken voor het type auto en bijbehorende laadoplossing. Ook weet je dan welke voorbereidingen je moet treffen.

Actieradius

Een vaak gehoord twijfelpunt bij de keuze voor een elektrische auto is de actieradius, oftewel het bereik van de auto op een volle accu. Deze lijkt aanzienlijk kleiner dan bij een traditionele auto – maar is dat wel zo? Hierin zit een enorm verschil, afhankelijk van het type auto. Waar een instapmodel een bereik heeft van 150 kilometer op een volle accu, kan een Tesla de 1.000 kilometergrens overschrijden. Gemiddeld kun je ervanuit gaan dat een elektrische auto 250 tot 300 kilometer haalt op een laadsessie. Hiermee kun je dus van Maastricht naar Den Helder rijden zonder ook maar een keer te hoeven bijladen. Wanneer dit de afstanden zijn die je vaak aflegt, is het dus wijs om voor een voertuig te gaan dat dit bereik aankan. Maar ben je een regionale rijder en gebruik je de auto alleen voor korte ritjes, dan is een instapmodel een uitstekende keuze. Een dergelijk model kan overigens uitstekend lange afstanden aan: je zult dan alleen een paar keer onderweg moeten laden. Maar hoe erg is dat eigenlijk?

Elektrisch rijden vraagt om een andere manier van denken over mobiliteit. Een auto voor de hele week volladen is dan ook niet aan de orde. Als je jouw auto voornamelijk gebruikt om naar kantoor te rijden, dan weet je dat er altijd een mogelijkheid is om tijdens het werk de accu weer op te laden. Een volle accu is niet altijd nodig om een bestemming te bereiken. Bovendien is de gewenning om onderweg te stoppen voor een snelle laadsessie met een elektrische auto ook al lang niet meer ondenkbaar. Echter, je moet je wel bewust zijn van de (laad)mogelijkheden die er zijn.

Een volle batterij in tien minuten

Nederland heeft de grootste (publieke) laadpaaldichtheid van Europa en daarmee de beste infrastructuur voor e-rijders. Wanneer je erop let, zie je de laadpalen dan ook ineens overal: langs de snelweg, bij bedrijven en hotels, in de stad of zelfs thuis. De benodigde tijd om je auto op te laden verschilt per locatie, type auto en de oplaadkabel die gebruikt wordt. Er zijn drie manieren van laden: regular (standaard laden), fast (snelladen) en sinds kort ook high power charging (ultra snelladen).

Het standaard laden is ideaal als je je auto wat langer parkeert (3-12 uur), zoals thuis of op kantoor. Deze laadpalen kunnen 11 kW tot 22 kW laden met de type 2 laadkabel die geschikt is voor gewoon laden – de meeste elektrische auto’s zijn hiermee uitgerust. Niet elke situatie leent zich voor een lange laadsessie. Wanneer je een kort bezoekje bij een klant hebt, gaat lunchen of even naar de winkel moet, kun je het beste een snellaadpaal opzoeken – je vindt ze veelal langs de snelweg, bij hotels en steeds vaker bij grote supermarkten of winkels. Binnen één tot drie kwartier is je accu weer volledig opgeladen.

De meeste snelladers kunnen tot 50 kW laden, al heb je er wel een CCS- of CHAdeMO-stekker bij nodig. Voor de echt drukbezette mens is er de ultrasnellaadoptie: in een mum van tijd kun je weer met een bijgevulde accu verder rijden – mits je auto dat aankan. De laadpalen kunnen tot 350 kW laden en je gebruikt hier een CCS-stekker. Allego heeft vorig jaar zijn eerste High Power Charger geopend in Eindhoven. De aanleg is onderdeel van het European MEGA-E (Metropolitan Greater Areas Electrified) Project, waarbij gewerkt wordt aan een Europees netwerk van ultrasnelle laders.

Elektrisch rijden 2.0

Nu je een beeld hebt van je benodigde actieradius, de tijd die het kost om te laden en het soort auto dat daar het beste bij past, ben je al een heel stuk op weg. De verschillende soorten laadpassen en betaalmethoden worden in een volgend artikel toegelicht – maar net als nu blijkt dat het allemaal niet zo ingewikkeld is. Sterker nog: de ontwikkelingen gaan zo rap, dat het met elk jaar dat vordert, we een aanzienlijke stap vooruit maken in de mogelijkheden. Wat houdt je nog tegen?

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie