5 top tips voor een thuiskantoor dat je fit houdt

Redactie Baaz
Zelfs met enkele kleine aanpassingen, kun je een thuiskantoor-opstelling creëren dat beter is voor je fysieke en mentale gezondheid, terwijl je tegelijkertijd je to-do lijst afwerkt. Aion Bank sprak met arbo-expert en onderzoeker Liesbeth Daenen over haar vijf tips om niet alleen uw productiviteit te verhogen tijdens het telewerken, maar ook om mentaal en fysiek fit te blijven.

1. Beweging is belangrijk

De manier waarop je thuiskantoor is opgezet, kan een grote impact hebben op de productiviteit, mentaal welzijn en fysieke gezondheid. Liesbeth stelt voor om dezelfde zithouding te beperken tot maximaal een uur of om af en toe de benen te strekken.

Vier op de vijf telewerkers zaten over het algemeen meer dan een uur per keer aan hun scherm geplakt. Probeer evenwicht te vinden in zitten, staan en bewegen.

2. De perfecte hoek

Je hebt er misschien nog niet zo lang over nagedacht, maar de afmetingen van je bureau en de apparatuur erop kunnen een grote impact hebben op je gezondheid. Liesbeth suggereert dat de ideale afstand tot je scherm, als deze 24 inch of groter is, ongeveer 70 centimeter moet zijn. Werk met een laptop? Dan kun je wat meer van dichtbij gaan zitten, al is het gebruik van een aparte monitor aan te raden.

Hoewel veel mensen in 2020 zijn overgestapt op telewerken vanaf een laptop, is het het beste om een extern toetsenbord te gebruiken om de perfecte hoek te creëren om ervoor te zorgen dat je rug contact houdt met je stoel. Het toetsenbord moet ongeveer 5 tot 15 centimeter van de rand van je bureau worden geplaatst.

3. Let op het licht

Daglicht is een belangrijke factor die ons humeur en energieniveau beïnvloed. Het zorgt ervoor dat we de hele dag alert en wakker blijven, en een werkruimte zonder natuurlijk licht is dan ook niet aan te bevelen.

Daglicht dat door het raam naar binnen valt, helpt je ogen te ontspannen, omdat je zo nu en dan je perspectief kunt veranderen en in de verte kunt kijken, weg van je scherm. Je kunt het bureau het beste in een hoek van 90 graden ten opzichte van het raam plaatsen, en liefst niet te dicht bij; minimaal 2 meter afstand.

Plaats je computer en bureau ook niet tegenover het raam. De lichtintensiteit die van buiten naar binnen komt zorgt voor veel contrast met de lichtintensiteit van het scherm. Hierdoor zullen je ogen extra moeite moeten doen om de gegevens op het scherm af te lezen.

4. De juiste houding

Belangrijker dan de juiste zithouding is beweging en variatie. Een zit-sta bureau kan hier uitkomst bieden. Dit biedt veel voordelen bij het werken vanuit thuis, zoals het eenvoudig op de juiste hoogte instellen en op het individu afstemmen om een goede houding te garanderen.

Een goede bureaustoel is natuurlijk ook belangrijk. Een duurzame stoel die u voldoende zitcomfort geeft en jarenlang meegaat, is een uitstekende keuze. We zullen dan ook in de post-pandemische wereld veel vanuit huis blijven werken.

Bij het kiezen van een bureaustoel is het belangrijk dat deze voldoende verstelbaar is, zodat deze eenvoudig aan uw eigen verhoudingen kan worden aangepast. Een goede rugleuning en armleuningen zijn een must, een keukenstoel voldoet uiteraard niet aan deze eisen.

5. Vind een goede werk-privé balans

En last but not least, weet wanneer het tijd is om uit te schakelen. Nu thuiswerken toeneemt, begint de grens tussen ons privéleven en werk te vervagen. Zorg voor een gezonde verhouding en verbroken verbinding zodra je uitlogt. Voor telewerkers is het belangrijk om een omgeving te creëren zonder verstoringen. Probeer dus indien mogelijk je thuiskantoor in een aparte kamer op te zetten.

Bedenk een ritueel om je werkdag te beginnen en te eindigen. Begin bijvoorbeeld je werkdag met een kopje koffie en verlaat na je werkdag bewust naar je werkplek of trek bewust vrijetijdskleding aan.

Bekijk het hele bericht hier.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie