2022 in teken van crises, 2023 het jaar van de uitverkoop

2022 in teken van crises, 2023 het jaar van de uitverkoop

Redactie Baaz

Auteur: Jeroen Gehlen, co-founder transportmanagementplatform Wuunder

Het einde van 2022 is bijna in zicht: tijd dus om de balans op te maken. Het was in elk geval een roerig jaar. In 2022 leken de crises zich namelijk op te stapelen: de Russische invasie in Oekraïne, de torenhoge inflatie, de toenemende personeelstekorten, een klimaatcrisis en stijgende energieprijzen. Ook de logistieke sector werd geraakt door personeelsproblemen en oplopende brandstof- en energieprijzen. Daarnaast heeft de inflatie een grote invloed op het uitgavenpatroon van de Nederlandse consument. Door de instabiele toekomst houden consumenten de hand op de knip. Dat is wel wat anders dan twee jaar geleden toen de e-commerce hoogtijdagen kende door de coronacrisis. In dit artikel kijk ik terug op de ontwikkelingen van het afgelopen jaar, maar richt ik mijn blik ook op de toekomst. Want wat zijn de verwachtingen voor het nieuwe jaar?

Voorraden stapelen zich op

De afgelopen jaren groeide de e-commerce exceptioneel door de coronacrisis. Retailers kochten, door vertragingen in de aanvoer vanuit China, veel meer producten in. Maar vandaag de dag tast de Nederlandse consument niet meer zo diep in de buidel. Hierdoor zijn grote voorraden ontstaan die retailers moeilijk kwijt kunnen. Met mogelijk grote verliezen tot gevolg, omdat men producten moet afschrijven. Grote retailers kunnen dit risico nog enigszins beperken door hun producten af te prijzen, maar de kleinere retailer loopt meer gevaar. Voor hen hoop ik op een goede feestmaand om het jaar positief af te sluiten.

Het jaar van de flitsbezorging

Naast een stijgende voorraad, speelde flitsbezorging ook een belangrijke rol in 2022. Flitsbezorging maakte in coronatijd een vliegende start, maar dit jaar zagen we dat de groei stagneerde, mede door de kritische houding van gemeenten. Dit resulteerde er zelfs in dat flitsbezorgdiensten de Nederlandse markt weer verlieten. Ik vind het jammer dat er vaak negatief over flitsbezorging wordt gesproken. Het huidige proces van flitsbezorging is in mijn optiek niet haalbaar, maar het idee erachter is goed. Er zit namelijk wel toekomst in het gebruik van lokale locaties om de last mile duurzaam uit te voeren. Nederland heeft immers een fantastische infrastructuur voor fietsbezorgingen, die we nu nog te weinig gebruiken.

Belang van transport duidelijker

In 2022 waren er naast uitdagingen ook genoeg positieve ontwikkelingen. Er bestond immers een vrees dat na de coronaperiode het aantal online aankopen weer snel zou gaan dalen. Dit zagen we gelukkig niet terug: mensen zijn online blijven shoppen. Een tweede positieve ontwikkeling die ik heb gezien, is dat de leverkwaliteit van vervoerders omhoog is gegaan. Onder meer doordat volumes terugliepen en nieuwe werknemers meer ervaring kregen. Bovendien zagen retailers het afgelopen jaar steeds meer het belang van een goede distributieketen in. Transport is namelijk vele malen complexer dan mensen zich realiseren. Het is fijn om te merken dat retailers hier nu serieuzer mee omgaan.

Alle zeilen bijzetten

Dan op naar komend jaar: logistieke ondernemingen en retailers zullen in 2023 alle middelen moeten aanboren om de dagelijkse operatie draaiende te houden. Retailers zullen er alles aan gaan doen om te verkopen. Ik verwacht dan ook dat

2023 het jaar van de uitverkoop wordt. Retailers moeten namelijk, zoals eerder genoemd, hun voorraad opmaken. Doordat retailers alle zeilen moeten bijzetten om te kunnen overleven, zal innoveren op een wat lager pitje komen te staan. Toch is het belangrijk dat retailers zich blijven ontwikkelen, maar dan met kleine stapjes. En daarbij hoort ook dat ze bepaalde zaken gaan uitbesteden aan experts om kosten te besparen.

In 2023 succesvol zijn

Maar welke stappen kun je als retailer concreet zetten om 2023 tot een succesvol jaar te maken? Ik geef je vier punten waar je op moet letten.

1. Voorraad op orde

Zorg er als retailer voor dat je voorraad in 2023 goed op orde is. Daarvoor is het belangrijk om de klantvraag nauwkeurig te voorspellen. Op deze manier weet je hoeveel voorraad genoeg is en doe je geen onnodige investeringen in producten die je uiteindelijk niet kunt verkopen. Je kunt nu eenmaal niet te veel risico's nemen in 2023.

2. Contact met de klant

Klantcontact is ook komend jaar cruciaal. Denk daarbij aan het informeren van de ontvanger over vertragingen of problemen bij afleveringen. Op deze manier kun je namelijk voorkomen dat klanten onnodig bellen met je klantenserviceafdeling, wat een enorme kostenpost kan zijn. Een groot deel van de telefoontjes en e-mails gaan per slot van rekening over waar de zending is gebleven. Hier kun je als retailer ook nog een automatiseringsslag slaan. En natuurlijk zijn er genoeg mogelijkheden om dit uit te besteden.

3. Besparingsmogelijkheden op logistiek

In 2022 werd de relevantie van logistiek steeds duidelijker voor retailers. Goede distributie draagt enorm bij aan de beheersbaarheid van processen, waardoor je kosten kunt reduceren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er zo min mogelijk stappen zijn die producten moeten doorlopen. Dus kijk of het mogelijk is dat men producten direct vanuit de fabriek naar de consument brengt. Daarnaast is het belangrijk dat je met meerdere vervoerders samenwerkt om het risico te spreiden. Een diversiteit aan vervoerders zorgt er namelijk voor dat je een brede keuze aan leveringsopties kunt aanbieden aan jouw klant. Dit helpt jou tegelijkertijd om de conversie in de check-out te verhogen, omdat je inspeelt op de wens van de consument. Op deze manier zorg je er ook voor dat je de juiste vervoerder hebt, die het beste past bij jouw zending. Vrijwel iedere vervoerder kent namelijk een specialisatie, zoals een favoriet land, grootte van het pakket of leversnelheid. Tevens voorkom je hiermee toeslagen wanneer jouw zending niet past binnen de richtlijnen van de vervoerder.

4. Lokale aanpak

Bekijk of je vaker vanuit lokale locaties je product kunt bezorgen. Tal van buurt- en wijkwinkelcentra zijn in potentie enorm kansrijk om als lokale distributiecentra te gebruiken. Deze liggen namelijk op goed bereikbare en te bevoorraden locaties én dicht bij de consument. Bovendien sluiten deze plekken in veel gevallen goed aan op fietspaden, wat een snelle en duurzame bezorging gemakkelijk maakt.

Aanpassen aan nieuwe situatie

2022 was een onrustig jaar dat veel mensen graag achter zich laten. Verschillende crises teisterden ons land en daar lijkt voorlopig nog geen einde aan te komen. Ook de logistieke sector heeft het zwaar met een oplopend personeelstekort en stijgende brandstofprijzen. Retailers zullen zich dus moeten aanpassen aan de nieuwe situatie. Het lastige daarbij is dat de huidige situatie onberekenbaar is. Het is dus extra belangrijk om het aankomende jaar je logistieke keten in beeld te brengen en hier grip op te houden. Op deze manier kun je risico’s verminderen en kosten besparen. Voorraadbeheer is daarbij cruciaal: retailers moeten werken met een kleinere voorraad en pakketten op het juiste moment op de juiste plek leveren. En ondanks dat retailers geneigd zijn om op de innovatierem te trappen, hoop ik dat ze zich toch stapsgewijs richten op verbetering in 2023. Om zo toch nog deze roerige tijden positief af te sluiten. Zoals Winston Churchill zei: “Never waste a good crisis!”

Jeroen Gehlen, interview, Wuunder, transportmanagement, transportmanagementplatform Wuunder

Jeroen Gehlen, co-founder transportmanagementplatform Wuunder

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie