Laat je niet de wet voorschrijven
I want to go where my imagination guides me; alle creatieve geesten hebben door de eeuwen heen hetzelfde gedaan: door buiten vast gebaande paden te denken, kwamen zij tot hun originele gedachten. Einstein, Walt Disney en Jobs lieten zich gidsen door hun verbeelding, dachten out of the box. En zij lieten zich daarbij niet hinderen door wat techniek zou voorschrijven.
Zeker in ons digitale tijdperk lijken de mogelijkheden oneindig maar is het vaak de software die ons in de steek laat. Online betrokkenheid, sociale interactie en integrale klantbeleving: het klinkt zo simpel, maar het blijken voor veel organisaties moeilijk te managen processen te zijn, die ook nog eens niet met elkaar communiceren maar wel voor hoge kosten zorgen.
De oplossing voor dit probleem is even simpel als effectief: open source software. Helaas kleven nog altijd veel vooroordelen aan open source. Laten we echter enkele marketingsuccessen op een rij zetten en hun grote gemene delers benoemen: een briljant idee, talentvolle mensen en de juiste middelen. Middelen die jou ondersteunen bij het uitvoeren van dat briljante idee. Geen middelen die voorschrijven wat jij wel en niet kunt doen. De molochs van deze wereld, Adobe en Oracle to name but a few, hebben dat in ieder geval niet in huis: de flexibiliteit om uit te gaan van jouw creativiteit bij het creëren van de beste technische oplossingen. Zij denken vanuit de techniek, hun techniek. Dat is hun box en ze blijven veilig in die box denken én doen.
Neem Pinterest; hoeveel jaar wil je erop wachten om het te integreren met jouw dienstverlening? In februari 2012 had Pinterest 10 miljoen unieke bezoekers per maand. In maart van dat jaar ontwikkelde Drupal een open source module om Pinterest te integreren met al bestaande software. Nog één maand later, april 2012, waren er al 15 sites die deze module hun klanten boden. En dus volledig geïntegreerd met hun al bestaande kanalen. Want daar was het ons allemaal om begonnen.
Een briljant idee heeft talentvolle mensen nodig en de juiste middelen, waarmee je flexibel kunt inspringen op wat de markt van jou vraagt. En waarmee je dus zorgt voor een gelijkblijvende ervaring over alle kanalen. President Obama ging jou al voor: de ‘We the People-campagne’ draaide op Drupal 1-/-. Op zo’n grote schaal een zo gepersonaliseerde campagne kunnen maken; precies zoals het campagneteam voor ogen had. Flexibel, schaalbaar en bovendien daags erna beschikbaar gesteld aan andere overheden. Dat is tekenend voor open source.