Het gouden ei
'Het belang van een goed idee is overrated'

Het gouden ei

Redactie Baaz
Ondernemen is een trend. Op borrels en partijen hoor ik het steeds vaker: de ambitie om te gaan ondernemen. En niet ‘ooit’ of ‘op de lange termijn’, maar binnenkort. Er moet alleen nog een goed idee worden bedacht.

Wannabe entrepeneur

In het eerste geval, waarin wordt gewacht tot het idee zich aandient, legt de “wannabe-entrepeneur” de lat te hoog. Of hij of zij hecht simpelweg te veel waarde aan ‘het gouden ei’. Ik las ooit dat er elke seconde op zeven verschillende plekken ter wereld hetzelfde business-idee wordt bedacht. In 99,9 procent van de gevallen zou het bij zo’n simultane ideevorming slechts bij een idee blijven. Ideeën zijn dan vrij waardeloos...

Good enough

Voer je een idee wél uit, dan is er vaak nog ruimte voor verbetering: in de service, in de kwaliteit, in de relatie met de klant en nog een waslijst aan facetten waarin je je als bedrijf in kunt onderscheiden. Kortom, genoeg redenen waarom je niet moet wachten op een eurekamoment onder de douche, maar juist actief een good enough idee moet omarmen en moet uitwerken.

Groot geheim

Dan heb je nog het type persoon dat zijn perfecte idee niet durft te delen, maar het als een groot geheim met zich meedraagt in zijn ondernemershart. Deze persoon maakt het zichzelf naar mijn idee wel heel lastig om een fase verder te komen. Hoe kom je aan investeerders, supporters, personeel of zelfs een eerste klant als je het idee niet durft te delen? Je plan delen op borrels en partijen is een soort van informele pitch. Maar dan zonder het podium of de elevator. In plaats daarvan kun je met een biertje of wijntje in de hand doorvragen wat de toehoorder en je eerst klant vinden, of ambassadeur. De ideale sales-gelegenheid!

Onderscheidende factor

Kortom, het belang van een goed idee is vaak overrated. Kijk maar naar succesvolle bedrijven als Coolblue, Rituals en de Coffee Company. Achter deze ondernemingen zit geen briljant idee verborgen terwijl ze stuk voor stuk onderscheidend op een specifiek gebied zijn. En dit besef zou voor veel werknemers met ondernemersambitie als het echte gouden ei gezien moeten worden.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie