Waar heb je nog een fysieke telefoon voor nodig?

Infopact - Telefonie in de Cloud

evelinemeijer
We gebruiken de cloud tegenwoordig voor steeds meer. Niet alleen kun je er bestanden in opslaan, maar tegenwoordig is er ook mee te bellen. Infopact biedt zo'n service aan en hun Telefonie in de Cloud is een prachtig stukje software.

De installatie van Telefonie in de Cloud is misschien het enige minpuntje van de gehele dienst: je hebt Java nodig en dat staat niet standaard op elke computer. Maar Infopact heeft een link naar de download van Java onder haar eigen downloadpagina gezet, waardoor je de juiste versie van deze software meteen kunt downloaden en installeren. Daarna verloopt de installatie van Telefonie in de Cloud vrij gemakkelijk. Veel meer dan het invullen van je gebruikersnaam en wachtwoord hoef je niet te doen, waardoor iedereen dit zonder problemen kan.

Mogelijkheden

Maar dan begint het natuurlijk pas. Telefonie in de Cloud zorgt ervoor dat je geen enkele functionaliteit van een hard phone mist. Zo is er nummerherkenning en -routering aanwezig, maar ook zijn er keuzemenu's, wachtrijen, doorschakelingen en gespreksopnamen beschikbaar. Prettig is dat je gemakkelijk je status kunt wijzigen, bijvoorbeeld als je een afspraak hebt of even afwezig bent. Daarnaast kun je contact leggen met je collega's via chat en sms.
Grootste voordeel van telefoneren via de cloud is natuurlijk dat dit altijd en overal kan. Als je een dagje thuis werkt, kun je nog steeds gebruik maken van Telefonie in de Cloud via je eigen pc, maar ook via een tablet of smartphone.
Prettig is ook dat de software direct bij het opstarten vraagt of je je Outlook-contacten wilt importeren. Deze integratie maakt het werken nog een stukje gemakkelijker, je hoeft immers niet al je contacten opnieuw in te voeren. Daarnaast kun je je agenda bekijken en lijsten maken.

Interface

Het uiterlijk van Telefonie in de Cloud is eenvoudig, maar daardoor erg prettig. Bovenaan vind je icoontjes waarmee je kunt bellen, chatten, in je contactenlijst kunt zoeken, berichten en je agenda kunt bekijken en lijstjes kunt zoeken. Rechts zie je je naam, een profielfoto en je status. Deze status wijzig je simpelweg door erop te klikken. Daaronder staan een aantal icoontjes met cijfers ernaast. Door er met je muis overheen te gaan, klappen ze uit en zie je om welk punt het gaat. Hier vind je gemiste oproepen, recente communicatie en gesprekken, gevlagde contacten, welke contacten aanwezig zijn en de mogelijkheid om te synchroniseren. Veel mogelijkheden in een kleine verpakking dus. Jammer is wel dat vensters over elkaar heen openen, waardoor het snel chaotisch overkomt. Het is daarmee verstandig om deze af te sluiten wanneer je ermee klaar bent, om de schone interface te behouden.

Telefoneren

Het belangrijkste van Telefonie in de Cloud is het telefoneren zelf. Hierbij moeten we zeggen dat de kwaliteit van het geluid prima is, je verstaat elkaar duidelijk. Jammer is dat je veel achtergrond geluiden hoort, maar door gebruik te maken van een headset, is dat snel opgelost. Eigenlijk is er geen verschil te benoemen tussen bellen met een bureautelefoon of smartphone en bellen via Telefonie in de Cloud, en dat is een mooi compliment naar Infopact.

Conclusie

Telefonie in de Cloud is een service die je werkzaamheden nog net even gemakkelijker maakt. Naast dat je natuurlijk gewoon kunt bellen, en de kwaliteit hiervan prima is, kun je gebruik maken van een aantal extra functies. Laat bijvoorbeeld aan iedereen weten dat je even niet beschikbaar bent en kijk wie er allemaal aanwezig zijn, zonder hiernaar te hoeven vragen. De interface is eenvoudig en prettig in gebruik, hetzelfde geldt eigenlijk voor alle facetten van Telefonie in de Cloud, inclusief het prijskaartje. Al deze functionaliteiten voor twintig euro per werkplek per maand, inclusief licentie, verbinding en onbeperkt bellen, is een prima prijs. Bovendien krijg je een gratis demo op locatie en een gratis dertig-dagen-account.

Eveline Meijer | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Eveline