Groeien doe je zo: mijn 6 beste zakelijke beslissingen

Al 20 jaar ben ik de CEO van Paessler, een Duits technologiebedrijf. Mijn one-man-show is uitgegroeid tot een bloeiend, internationaal softwarebedrijf met 200 mensen verspreid over 20 landen.

Waarom mijn bedrijf zo succesvol is? Dat heb ik te danken aan een combinatie van geluk, goede timing, vastberadenheid, expertise en een aantal belangrijke beslissingen. Die beslissingen leken niet zo belangrijk op het moment dat ik ze nam, maar later hadden ze een enorme impact op mijn bedrijf. Ik heb ze daarom eens op een rijtje gezet, met de volgende tips als resultaat. Doe er je voordeel mee!

#1 Neem de tijd, niet iemands geld

Iedereen heeft het over startups die miljoenen ophalen bij investeerders, om vervolgens heel snel de wereld te veroveren en ‘unicorns’ te worden. Is dat de enige weg naar succes? Paessler begon als parttime project in 1997. De eerste 4 jaar besteedde ik ongeveer 1 dag per week aan softwareontwikkeling, technische support, PR, marketing en ga zo maar door. Het was een leerzame tijd, maar vooral: erg leuk.

Toen in 2001 de internetzeepbel net was gebarsten, besloot ik fulltime met mijn bedrijf verder te gaan. Ik kon mijn maandelijkse rekeningen er nog niet van betalen, dus heb ik een aantal maanden op de zak van mijn vrouw geteerd. Gelukkig maakte ik al gauw genoeg winst om haar terug te betalen en te investeren in productontwikkeling. Ik heb nooit te maken gehad met een ‘burn rate’: mijn bedrijf bleef winstgevend en werd niet onder druk gezet om bepaalde doelen te halen. Mijn langzame en zuinige start in de beginjaren heeft ervoor gezorgd dat we nu niets te maken hebben met externe investeerders die een bepaald dividend of een IPO eisen. Het enige dat ik hiervoor heb moeten doen is op komen dagen. Iedere dag. 20 jaar lang.

#2 Wees trots op je bedrijfscultuur

In 2005 had Paessler inmiddels 6 werknemers. Dit groepje vormde de basis van onze unieke bedrijfscultuur zoals hij nu nog steeds is. En die cultuur is ook een van de belangrijkste aspecten die onze groei mogelijk heeft gemaakt. We doen de dingen hier een beetje anders dan andere bedrijven. We zoeken naar mensen die bij onze cultuur passen. We passen onze bedrijfscultuur niet aan om onszelf aantrekkelijk te maken voor anderen. Onze cultuur past niet bij iedereen, maar de mensen die zich bij onze cultuur thuis voelen zijn bij ons succesvol. Deze ‘cultuurgeleide’ groei is meer waard dan het hebben van investeerders, omdat wij niet worden gedreven door geld, maar door een doel. Ons succes heeft een directe impact op onze cultuur en vice versa. Wanneer we een mijlpaal vieren of naar een groter pand verhuizen weten we: we hebben dit zelf verdiend.​ 

#3 Laat de teams zelf nieuwe mensen aannemen

Een essentieel onderdeel van onze cultuur is onze sollicitatieprocedure. Alle kandidaten doen een assessment via e-mail, gaan op gesprek bij 1 tot 3 medewerkers, en ze doen mee aan een zogenaamde “Schnuppertag” (oftewel, een kennismakingsdag). Op die dag verblijft een sollicitant minstens 6 uur op ons kantoor om te proeven van onze cultuur. De kandidaat spreekt met medewerkers uit verschillende teams, vraagt ze het hemd van ‘t lijf, en zij kunnen zien of de sollicitant bij Paessler past. Na deze proefdag besluiten de teams of ze de kandidaat aannemen. Dit sollicitatieproces zorgt voor medewerkers die allemaal bij onze cultuur passen. We bouwen duurzame relaties met hen op en - nog belangrijker - hebben ontzettend veel lol met elkaar.

#4 Vertrouw op data, analytics en tracking

We baseren onze beslissingen op cijfers. Zolang we ze correct interpreteren, liegen ze nooit. Ze leveren ons een betrouwbare basis voor het nemen van beslissingen, meer dan wanneer we alleen afgaan op een onderbuikgevoel. Wanneer je kijkt naar de interne bedrijfsdata zal je versteld staan over de mogelijkheden die het biedt. En je leert heel veel over hoe je bedrijf eigenlijk werkt. Deze benadering is niet eens innovatief; er is gewoonweg geen andere logische manier meer, zeker niet voor softwarebedrijven.​ 

#5 Kies een niche en focus op 1 product

Als onafhankelijke softwareleverancier waren we op zoek naar een niche die klein genoeg was om te kunnen bedienen, en groot genoeg om van te kunnen leven. Voor ons product, de PRTG netwerkmonitor, hebben we die niche gevonden op basis van intuïtie, geluk, en constante aanpassingen. En dus niet door slimheid alleen. Het product lost een algemeen zakelijk probleem op dat niet afhankelijk is van een specifieke taal, cultuur, wetgeving, bedrijfsgrootte, industrie of technologie. In onze niche is het geen probleem om je op 1 product te richten. Het is prima! Iedereen bij Paessler heeft hetzelfde doel: de verkoop van dit ene product. Als je je niche hebt gevonden en een product hebt dat daar perfect bij past, probeer dan de verleiding te weerstaan om andere producten aan je portfolio toe te voegen. Wanneer je product een topper is, dan leidt de rest te veel af. Het klinkt misschien wat saai, maar het werkt. Kijk maar naar Uber, WhatsApp, Snapchat, Airbnb, Dropbox, Spotify en Slack.

#6 Omarm je doelgroep

Het directe gevolg van je niche is je doelgroep. Onze software richt zich specifiek op systeembeheerders - en dat is een fantastische doelgroep. Systeembeheerders zijn gewend om online te zoeken naar oplossingen en producten. Ze weten hoe ze software kunnen downloaden en testen, ze zijn in staat om ons product te evalueren en een beslissing te nemen op basis van hun behoeften. Onze doelgroep heeft meestal eigen budget en de kans is relatief groot dat ze een deel daarvan aan ons product uitgeven, omdat het stress vermindert en hun werk gemakkelijker maakt. Vanaf het begin zijn systeembeheerders geweldige klanten en dat blijven ze, omdat ze gewend zijn problemen zelf op te lossen en ze dezelfde taal spreken als wij: tech. Zorg er dus voor dat je doelgroep bij je bedrijf past, en neem hun input heel serieus om je product continu te verbeteren.

afbeelding van Dirk Paessler

Dirk Paessler | CEO bij Paessler AG

Bekijk alle artikelen van Dirk