Werknemersbetrokkenheid een uitdaging voor ondernemer
Bedrijven zien voordelen van werknemersbetrokkenheid, maar het kwantificeren ervan blijft een uitdaging. Dat blijkt uit het Oracle Simply Talent-onderzoek.
Onderzoek naar betrokkenheid
98 procent van de Nederlandse werkgevers beschouwt werknemersbetrokkenheid als strategisch belangrijk voor de organisatie. Bijna alle werkgevers zeggen dat het een positieve impact heeft op de samenwerking tussen teams (94 procent), de prestaties verbetert (88 procent) en bijdraagt aan een betere klantenservice (88 procent).
250 HR-beslissers
Het is een van de conclusies uit de tweede fase van Oracles onderzoek naar werknemersbetrokkenheid in West-Europa. Voor het Oracle Simply Talent-onderzoek ondervroeg het bedrijf 250 HR-beslissers die voor grote West-Europese bedrijven werken, van wie vijftig in Nederland.
Niveau van betrokkenheid
Tachtig procent van de bedrijven vertrouwt nog steeds op jaarlijkse standaard medewerkersonderzoeken om het niveau van betrokkenheid te meten. Slechts 42 procent gebruikt hiervoor geavanceerde analyses. Dertig procent van de werkgevers zegt het moeilijk te vinden om de directe impact van betrokkenheid te meten. Twintig procent geeft daarnaast toe het moeilijk te vinden om de voordelen te kwantificeren ten behoeve van beslissers.
Ondanks hun cruciale rol in het meten en analyseren van werknemersbetrokkenheid worden HR-teams niet gezien als drijvende kracht achter betrokkenheid. Op de vraag wie in het bedrijf de grootste impact heeft op werknemersbetrokkenheid, noemt slechts twintig procent van de werkgevers de HR-afdeling.
Excellente werknemers
Hoopvol is dat er verschillende gebieden zijn, waar de prioriteiten van de werkgevers gelijk zijn aan die van de medewerkers. Zo is veertig procent van de werkgevers het ermee eens dat het erkennen van excellente werknemers een sterke positieve impact heeft op betrokkenheid. 54 procent van de werknemers is het daarmee eens.
64 procent van de werkgevers zegt dat een goede balans tussen werk en privé voor meer betrokkenheid zorgt, de helft van de werknemers is het daarmee eens.
Digitale en mobiele technologieën
Als het gaat om de nieuwste digitale en mobiele technologieën, HR-instrumenten en social mediaplatforms, laat het onderzoek zien dat slechts een minderheid van de werkgevers deze beschouwen als zaken die een directe bijdrage leveren aan een grotere betrokkenheid.
Werkgevers zien echter wel voordelen in de mogelijkheden die deze technologieën bieden. Zo zegt 64 procent van de werkgevers dat teamwork en samenwerkingen het belangrijkste zijn om de betrokkenheid te vergroten, 54 procent bepleit flexibele werktijden en 68 procent noemt het aanbieden van opleiding en ontwikkeling aan werknemers. Al deze gebieden zijn te optimaliseren met behulp van mobiele en sociale tools.