Webwinkels leven wettelijke regels niet na
Retourzendingen en webwinkels, een haat-liefde verhouding. Webwinkels houden zich namelijk nog steeds niet aan de wettelijke regels die gelden bij het retour zenden van aankopen, zo concludeert de Consumentenbond.
De Consumentenbond deed onderzoek onder tweehonderd webwinkels. De bond plaatste per webwinkel drie verschillende bestellingen en stuurde de spullen binnen de wettelijke bedenktijd van veertien dagen weer terug. Webwinkels moeten volgens de wet dan binnen twee weken het aankoopbedrag terugbetalen, inclusief eventueel betaalde bezorgkosten als de bestelling in z’n geheel wordt teruggestuurd. Maar bij meer dan de helft van de onderzochte webwinkels ging het fout, ze betaalden bijvoorbeeld te laat of een onjuist bedrag terug aan de klant. Ook worden er soms tegoedbonnen aan de klant gegeven, terwijl de verkoper wettelijk verplicht is op dezelfde wijze terug te betalen als de klant heeft gedaan. Het betreft niet alleen kleine webwinkels, maar ook grote bedrijven zijn laks met terugbetalen, zo zegt de bond.
Keurmerk
Het is geen verrassing dat webwinkels zich niet aan de regels houden, want ze scoren net zo slecht als in 2013 en 2014 toen de bond ook onderzoek deed. En je zou denken dat webwinkels met een keurmerk het beter doen, maar helaas ook die doen het nauwelijks beter dan winkels zonder keurmerk. Webshop Keurmerk en Thuiswinkel.org hebben inmiddels hun leden aangesproken op het naleven van de wet.
Lees hier meer over de belangrijkste regels voor terugbetaling bij webwinkels.