Wat doe je als iemand je LinkedIn-profiel heeft bekeken?
LinkedIn is bij uitstek het platform voor professionals, maar dat je met een muisklik kunt zien wie jouw profiel heeft bekeken is een grote stiekeme aantrekkingsfactor. Dat dit ook nog daadwerkelijk zakelijke kansen kan opleveren, lijken minder gebruikers zich te realiseren. Hoe? Baaz legt het je uit.
Als je op zoek bent naar een baan
Ben je naarstig op zoek naar werk? Dan kan diegene die jouw profiel heeft bekeken zomaar de connectie zijn die je nodig hebt voor die nieuwe baan. Stel: je hebt onlangs gesolliciteerd en de persoon die verantwoordelijk is voor het sollicitatieproces bekijkt jouw profiel. Dat is allereerst een goed teken: diegene is in ieder geval geïnteresseerd genoeg verder te graven in wat je hebt te bieden. Word niet gelijk overenthousiast door een berichtje te sturen. Waarschijnlijk was dit een stap in het proces en kun je het beste geduldig afwachten. Heb je na een paar weken nog niets gehoord? Dan heb je in ieder geval een naam om iemand persoonlijk te vragen naar het verdere verloop van het sollicitatieproces, in plaats van het generieke bedrijfsadres Dat is altijd een plus.
Als iemand van een bedrijf waar je voor zou willen werken je profiel bekijkt
Je hoeft niet eens echt op te zoek zijn naar een baan, maar als een medewerker van het bedrijf van je dromen jouw profiel kijkt maakt je hart ongetwijfeld een sprongetje. Neem eerst een kijkje op hun carrièrepagina of er een vacature is die matcht met jouw ervaring en kwaliteiten. Is dat het geval, stuur dan een berichtje naar de persoon die jouw profiel heeft bekeken. Dit hoeft geen lang of gecompliceerd verhaal te zijn. Houd het liever beknopt en krachtig. Vertel dat je enthousiast bent en graag meer over de vacature wilt weten.
Als je extra klusjes zoekt
Voor freelancers kan LinkedIn een heus walhalla voor extra klusjes zijn. Dat houdt niet in dat je iedereen dat je de inbox van iedereen die jouw profiel bekijkt hoeft te bestoken, wees een beetje selectief. Maar zie je iemand die iets voor je zou kunnen betekenen op dat gebied, trek dan de stoute schoenen aan. Zo’n berichtje hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Het enige doel van je eerste bericht is dat je connectieverzoek geaccepteerd wordt, want LinkedIn staat bij de uitnodiging niet meer dan 300 tekens toe. Vertel dat je een freelancer bent, het bedrijf bewondert en graag met ze in contact wilt komen.
Als je je netwerk wilt verbreden
LinkedIn is van oorsprong ontworpen om nieuwe zakelijke connecties te maken. Dus ook als je niet op zoek bent naar een nieuwe baan of klusjes, leent het platform zich uitstekend voor jou. Als je een (potentieel) interessant persoon tussen jouw pageviews ziet staan, stuur ze dan een persoonlijk connectieverzoek. Dit soort berichten zijn doorgaans vrij simpel, er is tenslotte geen enkele druk. Je verwacht niets meer dan een nieuwe connectie en wellicht een gesprek. Check op zijn of haar profiel of jullie iets gemeen hebben en gebruik dit voor het gepersonaliseerde bericht. Overigens hoef je niet voor iedereen moeite te steken in een hoogstpersoonlijk bericht, maar in sommige gevallen kan het zeker lonen.