Waarom bellen met VoIP de beste keuze is

Waarom bellen met VoIP de beste keuze is

Redactie Baaz

Het is voor elk bedrijf een belangrijke keuze: gaan we voor een vaste telefoonlijn, of gaan we toch bellen via VoIP? Beide methodes brengen zo hun voordelen met zich mee, maar toch zijn er steeds meer bedrijven die de keuze maken voor VoIP. Wij zetten acht redenen op een rijtje waarom dat zo is.

VoIP-telefonie is zeer betrouwbaar

Maak je de keuze voor bellen via VoIP, dan maak je de keuze voor een manier van telefoneren die heel betrouwbaar is. Je vraagt je misschien af: bellen via een vaste lijn is toch ook heel betrouwbaar? Toch is dit niet altijd het geval. Het wil nog wel eens gebeuren dat er een hapering of storing is bij de analoge lijn op het moment dat deze je bedrijfspand binnenkomt. Vervelend, omdat je dan dus niet kunt bellen en ook zelf niet bereikbaar bent voor klanten?

Met VoIP is dit anders. Je maakt hierbij gebruik van je Internetverbinding, waar in principe ook problemen mee kunnen ontstaan. Maar, je hebt bij VoIP de keuze om een back-up verbinding in te stellen, die het meteen overneemt van de hoofdverbinding als blijkt dat daar een probleem is. Zo blijf je gegarandeerd altijd bereikbaar, wat een positief effect kan hebben op je omzet.

De kosten zijn lager

Als ondernemer wil je toch graag een goede oplossing hebben, maar dan wel tegen zo laag mogelijke kosten. Dit is nog een reden om voor VoIP te gaan. Het is namelijk goedkoper om via deze methode te bellen, dan wanneer je ervoor kiest om traditioneel te bellen. Een voordeel daarbij is dat je met VoIP betaalt per gebruiker. Op deze manier betaal je nooit teveel.

Je maakt gebruik van een PBX die in de cloud staat

Geen gedoe meer met een fysieke telefooncentrale. Bij VoIP maak je namelijk gebruik van een PBX die in de cloud staat, zoals die van de bekende aanbieder 3CX. Als jij dan ook bijvoorbeeld intern wil bellen, dan wordt dit allemaal heel eenvoudig door je cloudcentrale geregeld. Een extra voordeel hiervan is het feit dat jij altijd van de telefooncentrale van je bedrijf gebruik kunt maken, ook als je niet op je bedrijf bent. De centrale staat per slot van rekening in de cloud en daardoor heb je hier overal op de wereld toegang toe. Zo wordt het bijvoorbeeld ook voor thuiswerkers mogelijk om te bellen vanuit de centrale van je bedrijf.

VoIP wordt makkelijk geïntegreerd met andere toepassingen

Stel dat je op een dag een mailtje krijgt van een klant, die graag even met je wil bellen. Je klikt dan simpelweg in het mailtje het telefoonnummer aan, waarna het nummer direct wordt gebeld. Eenvoudiger dan dit kan het toch eigenlijk niet. Maar VoIP kun je niet alleen maar integreren met je mail, je kunt er ook gebruik van maken in bijvoorbeeld het CRM-systeem van je bedrijf. Handig dat je direct vanuit je klantenbestand kunt bellen. Je hebt dan namelijk direct alle informatie over deze klant voor je op het scherm staan.

Simpel gebruikers toevoegen of verwijderen

Het is met VoIP in een handomdraai mogelijk om gebruikers toe te voegen of verwijderen, zonder dat hier een derde partij tussen hoeft te komen. Wanneer je bijvoorbeeld tijdens een vakantieperiode extra mensen had aangenomen op een tijdelijk contract, dan verwijder je deze net zo makkelijk als dat je ze had toegevoegd.

Je gegevens worden prima beveiligd

Als jij gebruik maakt van VoIP, dan mag je rekenen op een nog betere beveiliging van je gegevens. In de regel heb je dit ook zelf in de hand. Je kunt er namelijk zelf voor kiezen om de beveiliging te regelen als je het prettig vindt dat deze nog een beetje extra wordt aangescherpt.

Gewoon bellen met je oude nummer

Een reden voor mensen om toch niet te kiezen voor VoIP is de angst dat ze dan hun oude, vertrouwde telefoonnummer kwijtraken. Geen zorgen hierover, dit is namelijk niet het geval. Met VoIP neem je in een handomdraai de oude nummers van je bedrijf mee en gebruik je deze ook met deze nieuwe vorm van telefonie.

Gesprekken opnemen om later terug te luisteren

Nog zo'n handig voordeel aan VoIP: je kunt zonder problemen een telefoongesprek opnemen en terugluisteren. Dit kan bijvoorbeeld van pas komen als je een nieuwe medewerker hebt en je in het begin wil monitoren hoe deze persoon zijn of haar gesprekken voert. Zo is VoIP ook handig als tool om deze persoon te leren hoe dit gedaan wordt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie