Waagt Amazon zich aan de Nederlandse markt?

Ruben den Boer
Waagt Amazon zich aan de Nederlandse markt? Dat is de vraag op iedereens lippen nu Amazon onopvallend een pop-upstore heeft geopend in Amsterdam. Een woordvoerder zegt dat de Amerikaanse techgigant eventjes komt ‘snuffelen’ aan de Nederlandse markt, maar zit daar niet meer achter?

Er zullen maar weinig mensen zijn die de pop-upstore van Amazon in Amsterdam hebben bezocht. Het was dan ook vooral een experiment, vooral gericht op professionals en influencers, en niet zozeer op de consument. Amazon wil kijken hoe de Nederlandse markt reageert op hun grote naam, maar over hun vervolgplannen laten ze vrij weinig los.

Amazon vs. Bol.com en Coolblue

De grote vraag is natuurlijk of Amazon zich aan de Nederlandse markt gaat wagen. Of beter gezegd, of ze erover heen komen walsen. De portemonnee van Jeffrey Bezos, CEO van Amazon, is namelijk zo diep dat hij zijn grootste concurrenten in Nederland gemakkelijk uit zou kunnen kopen. Wie zijn zijn grootste concurrenten dan? Waarschijnlijk Bol.com en Coolblue. Behalve dat ze veel van dezelfde diensten leveren, pakken ze ook op marketinggebied veel dingen hetzelfde aan.

Amazon is echter groter, biedt meer producten aan, koopt groter in en heeft meer vooruitstrevende technologie tot zijn beschikking. De grootste vraag is dan ook niet of Amazon zich wilt vestigen in Nederland, maar eerder of het bedrijf het het waard wint om in Nederland te investeren. Alhoewel wij een gezonde economie hebben, is onze markt namelijk betrekkelijk klein.

Amazon in Duitsland

De webwinkel is al wel volop aanwezig op de Duitse markt. Nederlanders kunnen dan ook veel spullen van de Duitse Amazon bestellen, er is zelfs een Nederlandstalige versie van de webwinkel op het Duitse domein. De optie bestaat ook nog dat Amazon zich meer richt op hun Duitse aftakking, en op die manier de Nederlandse markt gaat proberen te bedienen.

Het blijft echter allemaal gissen. Of Amazon ooit naar nederland komt - en welke vorm dat dan zal aannemen - weet misschien zelfs Jeffrey Bezos niet. Voorlopig zullen we dus genoegen moeten nemen met een Duits domein en een pop-upstore in Amsterdam.

afbeelding van Ruben den Boer

Ruben den Boer | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Ruben