Vier lessen van de 10 snelst groeiende scale-ups van 2020

Redactie Baaz
Erasmus Universiteit heeft via haar Erasmus Centre for Entrepreneurship de grootste academische onderzoeksgroep op gebied van ondernemerschap in Europa samengesteld. De voortvloeiende onderzoeksresultaten worden elk jaar gepresenteerd in een ScaleUp Dashboard. Dit dashboard geeft inzicht in hoe het ervoor staat met de groei van bedrijven in Nederland. Hoeveel scale-ups zijn erbij gekomen? Hoeveel banen hebben zij gecreëerd? Waar zijn de meeste scale-ups gevestigd? En misschien nog wel het belangrijkste van al: welke kenmerken hebben de hardste groeiers in gemeen? Relevante vragen voor eenieder met een drang naar bedrijfssucces. Dus nodigden we het ondernemerschapscentrum van de Erasmus Universiteit uit voor een inzichtvolle gastbijdrage.

Professor Tom Mom, Justin Jansen en onderzoeker Suzana Varga delen de Top 10 Scale-ups 2020 - een greep uit het dashboard - en brengen dat wat leidde tot het bedrijfssucces van de genomineerden in kaart.  

Het onlangs gepubliceerde ScaleUp Dashboard 2020 brengt de Top 250 Groeibedrijven van Nederland in kaart. Om in De Top 250 Groeibedrijven te komen, dienen bedrijven aan twee voorwaarden te doen. Allereerst: een minimale omvang van 10 FTE en/of 5 miljoen euro aan omzet aan het begin van de meetperiode, welk van december 2016 tot december 2019 loopt. Ten tweede: een gemiddelde jaarlijkse groei van 20 procent in FTE en/of omzet gedurende die meetperiode.   

Om de Top 10 Groeibedrijven te kunnen formuleren, is de selectie twee keer gerangschikt: eenmaal in het aantal gecreëerde banen van 2016 tot en met 2019 en eenmaal in de modale jaarlijkse groei. Tenslotte bepaalt het gemiddelde van deze twee plaatsingen de score. Al met al eindigt de flinkste groeier het hoogste. Dít is de definitieve Top 10:  


1. Takeaway  
2. Picnic  
3. Rituals  
4. Dept  
5. YoungCapital  
6. Workrate  
7. Coolblue  
8. Newcold  
9. Adyen  
10. Mediamonks  


Wat beleid, strategie en uitvoering betreft, pakte elk bedrijf vier expliciete groeifactoren aan. Inzicht op die groeifactoren, en de manier waarop de scale-ups daarmee omgingen, is waardevol voor elk bedrijf met een verlangen naar groei. Door de cijfers te interpreteren en de selectie onder de loep te nemen, bracht Erasmus Centre for Entrepreneurship vier groeifactoren in kaart.  

1. Bepaal je kernwaarden  

De oprichters van succesvolle snelgroeiende bedrijven zoals Coolblue en YoungCapital beseften rap dat ze hun eigen DNA moesten opschalen. Wanneer je met meer dan 75 of 100 mensen groeit, zijn vragen als ‘wat zijn we aan het doen?’ en ‘waarvoor dan?’ de norm. De oprichters van beide scale-ups trokken zich terug om de fundamentele identiteit van het bedrijf te verwoorden. Wat bepaalt wat we zijn en wat we willen doen? Wat drijft ons om elke dag te werken? Wat willen we bereiken? 

Zoals Pieter Zwart de identiteit van Coolblue beschrijft: ‘We zijn geen e-commercebedrijf, retailer of webshop. Nee, we zijn een klantreisbureau: we organiseren klantreizen van begin tot eind, op zo'n manier dat onze klanten er blij van worden. En - niet onbelangrijk - wij eraan verdienen.’ Vanuit de geformuleerde kernidentiteit hebben de oprichters van Coolblue en YoungCapital een aantal fundamentele waarden vastgesteld, die nadien zijn aangescherpt tijdens groepssessies met werknemers. Maar dat is niet waar het eindigt. Dat is waar het allemaal begint. 

Nadat de kernwaarden zijn bepaald, moeten deze praktisch vertaald worden naar gedrag op de werkvloer. Hiervoor bouwde YoungCapital een onboardingprogramma rond hun kernwaarden, waarmee alle nieuwe medewerkers de bedrijfscultuur leren kennen. Dit zorgt er tegelijkertijd voor dat leiderschapsteams minder tijd hoeven te besteden aan het micromanagen van gedrag, en meer tijd hebben om zich te concentreren op strategische projecten. Projecten die er in werkelijkheid toe doen. 

2. Stel het perfecte groeiteam samen  

Elk bedrijf dat hard groeit, weet een passende balans tussen het stimuleren en managen van groei te vinden. Gewoonlijk zijn er hiervoor diverse soorten mensen nodig. Mensen die groei stimuleren, zien continu nieuwe kansen: zij spelen om te winnen en werken sneller. Toch kunnen ze ook vatbaarder zijn voor fouten. Teams hebben daarom uiteenlopende persoonlijkheden nodig om groei te beheren. Personen die waakzamer zijn en orde en discipline aanbrengen. 

Hoewel we op het gebied van persoonlijkheden en leiderschapsstijlen in groeiteams variatie zien, zijn gevarieerde teams ook sterk verenigd. Wat alle leden bijvoorbeeld delen, is een flink begrip van de visie en het fundamentele doel van de organisatie. Ook niet onbelangrijk; ze hebben allemaal een enorme ambitie om het bedrijf te laten groeien. En waar een wil is, is een weg. 

3. Ken je groeiformule (en weet hoe je deze kunt inzetten)  

Naarmate je bedrijf verder groeit, is het belangrijk om nieuwe manieren te vinden om deze versterkingseffecten te versterken; de groeispiraal te laten draaien. 

De resulterende groei gepaard met een exponentiële toename van complexiteit, waarbij het besluitvormingsproces op topmanagement-niveau sterk wordt uitgedaagd. Inzicht in de groeiformule en de kernaspecten hiervan is in dat geval een zinvol hulpmiddel om de snel toenemende complexiteit te begrijpen en voorrang te geven aan belangrijke activiteiten. 

4. Betrek je medewerkers  

Hoewel de opgestelde kernwaarden medewerkers helpen zich te verbinden met de organisatie, is het noodzakelijk om de groeiformule te implementeren bij zowel bestaande als nieuwe medewerkers. Geregeld communiceren van de geïdentificeerde groeiformule door de complete organisatie helpt bij het definiëren van groeidoelen. 

Succesvolle snelgroeiende bedrijven zoals Coolblue en Takeaway.com gaan zelfs een stap verder. Zij zorgen ervoor dat medewerkers het grotere plaatje daadwerkelijk begrijpen. Daarbij vertrouwen ze op verschillende tools om uit leggen hoe iedere medewerker, ongeacht organisatieniveau, via zijn of haar rol bijdraagt. Dit geeft een expliciete betekenis aan het werk van de werknemers. Dat verbetert motivatie in het uitvoeren van taken en bereiken van doelen. Pijlsnelle groei bereik je niet op één, maar alle bedrijfsniveaus.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie