Tips om meer structuur aan te brengen in jouw werkdag

Tips om meer structuur aan te brengen in jouw werkdag

Redactie Baaz
Ken je dat? Dat je het gevoel hebt elke dag als een kip zonder kop over de werkvloer te rennen? Van afspraak naar afspraak, te laat bij een vergadering en opnieuw een deadline vergeten?

Je bent dol op je werk en kan met zelfvertrouwen zeggen dat je er ook echt goed in bent, maar je weet ook dat het soms gewoon te druk is in je hoofd. Het zo’n wirwar van gedachten is, dat je de belangrijkste dingen vergeet. En geloof ons, dan ben je zeker niet alleen. Het is niet gemakkelijk om gestructureerd te werken. Er zijn mensen die hier jaren over doen om het te leren, maar ook mensen die het nooit zullen leren.

Gelukkig zijn er wel enkele tips die je een beetje op weg kunnen helpen. Zie het echt als een proces. Het duurt even voordat je het onder de knie hebt. Met behulp van de volgende tips leer je stapje voor stapje hoe je meer structuur in jouw werkdag aanbrengt.

Leg standaard een notitieboek naast je neer

Vaak krijg je tijdens gesprekken met collega’s of telefoontjes met klanten belangrijke informatie te horen. Dingen die je echt moet opschrijven, omdat je ze anders vergeet. Denk zeker niet dat je het later wel opschrijft, want dan komt het er gewoon niet meer van. Daarom is het goed om standaard een notitieboek naast je neer te leggen. Sla deze bij binnenkomst al open, schrijf de datum op en leg een pen klaar. Zo kun je direct alles opschrijven wat van belang is en vergeet je het niet meer om een belangrijke notitie te maken.

Maak een takenlijst

Moet je nog een agenda kopen voor 2023? Kies dan bij voorkeur voor een agenda waarbij elke dag voldoende ruimte heeft om een takenlijst te maken. Een to do-list. Een lijstje waarop je schrijft welke dingen prioriteit hebben en die dag echt gedaan moeten worden. Het is prettig werken als je telkens een taak kunt afvinken. Zo zie je precies of je op schema loopt en kun je deadlines ook beter in de gaten houden. Door elke dag te starten met het maken van een takenlijst, ben je aan het begin van de dag misschien wat meer tijd kwijt, maar zal je merken dat je veel productiever gaat werken en daardoor onder de streep juist tijd bespaart.

Een andere werkplek

Hoe ziet jouw huidige werkplek eruit? Deel je deze met een collega? Werk je vanuit huis? Gestructureerd kunnen werken valt of staat met hoe de werkplek is ingedeeld. Als je bijvoorbeeld vanuit huis op de bank of aan de eettafel werkt, dan weet je dat er gewoon teveel afleidingen zullen zijn. Misschien lukt het je ook niet om op kantoor dichtbij een andere collega te werken. Dat is helemaal niet erg om eerlijk toe te geven. Misschien is het mogelijk om je een rustigere plek te geven. Eentje waar je je beter kunt concentreren en dus beter je werk kunt doen. 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie