Telefonische verkoop alleen nog met toestemming

Fenna Kiebert
Veel mensen hebben er een hekel aan: gebeld worden door een bedrijf dat jou telefonisch producten of abonnementen wil verkopen. Aan die telefonische verkoop komt straks een einde, want consumenten mogen binnenkort alleen nog maar gebeld worden als zij daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. 

De regel om alleen te mogen bellen met toestemming staat in een wetsvoorstel van staatssecretaris Mona Keijzer, van Economische Zaken. Naast verplicht toestemming nodig te hebben, mogen telemarketeers ook niet meer met een anoniem nummer bellen. Keijzer wil deze regels in gaan voeren, omdat blijkt dat de consumenten de verkooppraatjes aan de telefoon zeer vervelend vinden. 

LEES OOK: Verschil in inkomens rijken en armen vergroot

Eind vorig jaar kondigde Mona Keijzer al aan dat ongevraagde telefonische verkoop verboden wordt. De staatssecretaris heeft de resultaten van een nieuw onderzoek van onderzoeksbureau Kantar, in opdracht van het ministerie, gebruikt om de regels nog iets aan te passen. ‘Ook uit nieuw onderzoek blijkt dat de Nederlandse consument zich in overgrote meerderheid ergert aan ongevraagde, telefonische verkoop. De organisatie die belt, maakt daarbij ook niet uit. Daarom ga ik dit wettelijk verbieden’, laat Keijzer weten. 

Consumentenbond

De telemarketeers liggen al sinds langere tijd onder vuur. Zo werd er een tijdje terug een telefoongesprek van Essent onthuld. In het gesprek was te horen was hoe telefonische verkopers de klanten uitschelden en zeggen recht te hebben op hun geld. Voor de Consumentenbond was het gesprek de aanleiding om telemarketing te verbieden. Op de website deden zij onderzoek waaraan meer dan 20.000 lezers deelnamen. Het bleek dat bijna negentig procent van de lezers het eens is met het afschaffen van de telemarketeers die je ongevraagd bellen en je iets willen aansmeren. De Consumentenbond had graag een strengere regel over de telefonische verkoop gezien, maar zo ver gaat Keijzer (nog) niet. 

Bel-me-niet register

Sinds langere tijd wordt al gebruikgemaakt van het bel-me-niet register. Consumenten kunnen hun telefoonnummer(s) inschrijven om niet meer benaderd te worden. Maar ook hier zit al een nadeel aan: mensen die in het verleden al klant zijn geweest, mogen wel worden gebeld. Telefonische verkopers beweren daarom vaak dat potentiële klanten in het verleden al bij hun bedrijf hebben ingekocht of ingeschreven stonden.

Bronnen uit de telefonische verkoop branche meldden al eerder dat dat vaak niet eens klopt. Er zijn ook genoeg trucjes voor om de ‘regels’ alsnog te ontlopen. Voor enquêtes mag bijvoorbeeld wél gebeld worden. Daarnaast wordt er gezegd dat gegevens bij een prijsvraag zijn gegeven, waardoor bellen ook mag. 

afbeelding van Fenna Kiebert

Fenna Kiebert | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Fenna