Startup Seamore crowdfund de toekomst van ons eten

MVO
Bart Remmers
Het Nederlandse Seamore is 2.5 jaar na de start druk bezig met zeewier onderdeel te maken van het standaard boodschappenlijstje.

De producten van Seamore - zeewierpasta, bacon en over een paar weken ook zeewierwraps – liggen in 850 winkels en ook cateraars en chefs werken er mee. Zeewier is ‘superfood’ en volgens de startup minstens zo belangrijk, het is erg duurzaam en daarmee cruciaal om de wereldbevolking ook in de toekomst te kunnen voeden.

Met een crowdfundingcampagne op Symbid wil Seamore verder en sneller doorgroeien: meer winkels, meer producten en ook meer zeewier: er wordt al zoveel zeewierbacon gegeten dat het bedrijf de grootschalige kweek ervan wil organiseren met haar partners.

SeamoreGroenten uit de zee

De missie van het bedrijf is om van zeewier alledaags eten te maken. Oprichter Willem Sodderland (foto): 'We halen 2 procent van ons eten uit de zee, terwijl 70 procent van de aarde oceaan is. Zeewier is niet alleen het meest voedingsstof-rijke eten op aarde, het is ook het meest duurzame: er is geen land, zoet water, pesticide of kunstmest voor nodig. In Azië weten ze al honderden jaren hoe lekker het is. Tel dat bij elkaar op en je hebt het over het eten van de toekomst.'

Het bedrijf wil verder groeien door nieuwe producten, meer winkels in meer landen en meer zichtbaarheid van de producten in de winkels. Om duurzaam aan voldoende zeewier te komen gaat Seamore samenwerken met ‘zeeboeren’ om zeewier te kweken. In Frankrijk, Ierland en hopelijk ook Nederland. De ambitie is om voor 2030 één miljard porties zeewier naar mensen gebracht te hebben. Om die ambitie te realiseren is groeikapitaal nodig.

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart