Startup ECOOK met Elastique actief in Duitssprekende landen

Bart Remmers
De Nederlandse startup ECOOK is uitgerold in Duitssprekende landen. Het platform dat (uitgevers van) kookboeken aan consumenten verbindt, krijgt daarbij hulp van digital agency Elastique. Het bureau deelt een aantal tips voor bedrijven die hun technologische oplossing internationaal willen uitrollen.

'Onze app is kortgeleden gelanceerd in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland - en dat is wat ons betreft pas het begin. Om snel internationaal te kunnen opschalen, is het nodig om een goed fundament te hebben. Voor onze kookboeken-app zijn dat - naast lokale premium content - een intuïtieve gebruikservaring (UX) en functionaliteiten waar de gebruiker echt iets aan heeft. Elastique is onze digitale partner die deze UX en functionaliteiten ontwikkelt. Minstens even belangrijk: ze wijzen ons op nieuwe innovaties die relevant zijn voor ECOOK', aldus Henk Jan Engelhardt, CEO van ECOOK.

Nieuwe verdienmodellen door innovaties 

Bart Robben, CEO van Elastique, stelt dat bedrijven zich meer dan ooit bewust moeten zijn van de opkomst van nieuwe technologieën, omdat het nieuwe verdienmodellen mogelijk maakt. 'Denk bijvoorbeeld aan de Internet of Things. Waarom zou je niet alle ingrediënten voor een recept uit de ECOOK-app kunnen bestellen via een smart speaker? En hoe gaaf is het als je straks je oven aanzet via de ECOOK-app, zodat deze qua temperatuur en tijd exact aansluit bij het gerecht dat je bereidt?'

Merken zoeken contact met consumenten via relevante content. Volgens Elastique is het belangrijk om te zorgen benaderbaar en beschikbaar is als de gebruiker die zoekt. Robben: 'Zorg dat relevante content aanwezig is en intuïtief gevonden kan worden, anders zoeken gebruikers naar die content buiten jouw platform. Het ligt voor de hand, maar gebruikers willen weten hoe je een saus monteert of een vis fileert. Daarom zorgen we dat je automatisch how-to video’s te zien krijgt, die precies bij het gerecht passen dat je aan het bereiden bent.'

Nieuwe functionaliteiten volgens Elastique

De CEO Van Elastique raadt bedrijven aan om nieuwe functionaliteit apart te lanceren. 'Zo zie je welke functies aanslaan en welke niet. Ook hebben veranderingen effect op de gebruikservaring. Blijf altijd vanuit de gebruiker denken, die nieuwe functies het liefst gefaseerd ziet verschijnen. De consument is daarbij ‘verwend’ door apps als Facebook: het on-boarden en inloggen moet even soepel verlopen als bij de populairste apps. Houd daar rekening mee.' 
 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart