Startpunten voor online recruitment
Zo nu en dan wordt voorzichtig geopperd dat vacaturesites hun langste tijd hebben gehad; moderne recruiters besteden hun tijd liever aan Hyves of LinkedIn. Deze sociale netwerken beginnen inderdaad belangrijker te worden, maar de vacaturesites zijn nog lang niet verdwenen. Integendeel, uit een recent onderzoek van de Hanzehogeschool Groningen blijkt dat maar liefst 90% van de jongeren tussen 20 en 25 jaar online vacaturebanken raadpleegt bij het zoeken naar een baan. En misschien nog wel verrassender: 82% kijkt (ook) gewoon nog in de krant.
Het onderzoek wordt aangehaald door Michiel Gerbranda in zijn Master Thesis Marketing Management, waarin hij uitvoerig ingaat op de mogelijkheden van arbeidsmarktcommunicatie binnen online sociale netwerken. Volgens zijn scriptie is er onder externe experts nogal wat verdeeldheid over de effectiviteit van traditionele vacaturesites. Belangrijkste punt van kritiek: de sites zouden hun matchingskracht verliezen. De zoekcriteria zijn niet concreet genoeg, waardoor er veel ruis ontstaat in de resultaten. Daarnaast geven de vacatureteksten vaak onvoldoende inzicht in de functie en het bedrijf. Voorstanders stellen daar tegenover dat de zoekfuncties continue worden verbeterd en inmiddels wl heel gedetailleerd zijn. Vacaturesites zijn misschien niet heel innovatief meer, maar werken wel degelijk en zijn heel kostenefficint. Het succes van de site werkt zelfversterkend: miljoenen werkzoekenden per maand bezoeken de sites op zoek naar (ander) werk. Het aanbod aan vacatures is op vacaturesites nog altijd het grootste.
Tips van vacaturesites
Dat bedrijven niet het meeste uit geplaatste vacatures halen, onderkennen ook de vacaturesites zelf. Bedrijven kiezen niet altijd de beste aanpak en de vacatureteksten kunnen vaak beter. Op ons verzoek gaven Totaljobs.nl, Jobnews, Jobtrack.nl, Monsterboard en Nationale Vacaturebank.nl, een aantal bruikbare tips.
- Gebruik veel voorkomende en goed vindbare trefwoorden.
Dat begint al bij de vacaturetitel. Origineel zijn mag best, maar zorg dat de belangrijke trefwoorden in de titel voorkomen. Meer dan 85 procent van de kandidaten op een vacaturesite zoekt namelijk op trefwoord. Als het trefwoord niet in de vacaturetekst voorkomt, krijgt de kandidaat de functie nooit te zien.
Gebruik dus geen nietszeggende titels als spin in het web of creatieve duizendpoot. - Zorg voor een pakkende introductie.
Op de resultatenpagina van een vacaturesite verschijnen naast de titel vaak ook de eerste regels van de vacaturetekst. Als dit geen pakkende en uitnodigende tekst is, zullen weinig kandidaten de moeite nemen om de vacature open te klikken. Zorg dus voor een mooie eye-catcher. - Wees specifiek.
Bezoekers van vacaturesites maken graag gebruik van de mogelijkheid om geavanceerd te zoeken, op criteria als vakgebied, functieomschrijving, opleidingsniveau, type dienstverband, salaris en locatie. Zorg dus dat je deze velden bij het opgeven van een vacature ook invult. Wees daarnaast ook in de vacaturetekst zelf zo specifiek mogelijk; te algemene teksten klikken kandidaten al snel weer weg. - Wees realistisch met functievereisten.
De opsomming aan harde functievereisten die werkgevers opstellen, grenst soms aan het onwaarschijnlijke. Natuurlijk wil je als bedrijf de beste kandidaat in dienst nemen, maar dan moet hij of zij wel reageren. Maak daarom duidelijk onderscheid tussen de minimale functievereisten en punten die kandidaten een streepje voor geven. - Maak gebruik van een CV-database.
Vrijwel elke vacaturebank houdt ook een database met CVs van kandidaten bij, die al dan niet gratis is in te zien. Door hierin zelf op zoek te gaan, bereik je ook kandidaten die niet actief op zoek zijn maar wel beschikbaar. Zo vergroot je de kans op een juiste match. - Werk aan je merk.
Ben je op zoek naar een goede accountmanager? Dan ben je niet de enige: alleen al bij Nationalevacaturebank.nl staan op dit moment over de vijftienhonderd (!) vacatures voor commercile accountmanagers open. Met zoveel vissers in dezelfde vijver is het zaak op te vallen. Denk eens na over brandingmogelijkheden als buttons en banners, gesponsorde jobs, keyword sponsoring, (video)presentaties en targeted e-mail. - Doorplaatsing in gedrukte media
Een aantal vacaturesites is eigendom van grote uitgeefconcerns, die ook kranten en magazines onder hun vleugel hebben. Dat heeft als voordeel dat je je vacature tegen weinig of geen kosten kunt laten doorplaatsen en zo een groter bereikt haalt. - Kies de juiste vacaturesite
Sites als Monsterboard en Totaljobs.nl richten zich op werkzoekenden in alle mogelijke branches en op elk opleidingsniveau, maar dat geldt niet voor elke vacaturesite. Intermedair.nl is een goed voorbeeld van een relatief kleine vacaturesite (ongeveer 5500 vacatures), die desondanks goed loopt. Dat komt doordat Intermediair zich puur op hoogopgeleiden richt.
Er bestaan ook vacaturesites die zich specifiek op een bepaalde branche richten. Voor de media is er bijvoorbeeld Villamedia, technisch personeel heeft Technicum, MedJob richt zich op de gezondheidszorg.
Let dus niet alleen op zaken als prijs en bereik, maar ook op de doelgroep van de site. - Schrijf voor je doelgroep
Niet iedereen vindt hetzelfde in zijn werk belangrijk. Voor de n staat salaris en een dikke auto voorop, voor de ander de werksfeer of groeimogelijkheden. Op Jobtrack.nl/branche zijn voor de bouw en industrie, de ict, overheid, zorg, horeca en detailhandel, het onderwijs en de zakelijk dienstverlening gratis brancherapporten te downloaden, waarin specifiek staat beschreven wat werknemers belangrijk vinden bij het zoeken naar ander werk.