Startende ondernemers vinden zichzelf vernieuwend
Meer dan de helft van de Nederlandse startende ondernemers, zo'n 55 procent, ziet zichzelf als een ontplooier. Daarnaast noemt 35 procent zich een jager. Deze ondernemenstypen zijn beide sterk gericht op vernieuwing. Dat wees het onderzoek van MKB-Nederland en de Rabobank uit.
Het onderzoek onderscheidde zes typen ondernemers: de jager, de ontplooier, de pragmaticus, de expert, de hoeder en de einzelgänger. De onderzoekers vonden het percentage dat voor een vernieuwend ondernemerstype koos opvallend hoog. In het mkb vindt namelijk slechts 4 procent zichzelf een jager en 34 procent een ontplooier. Daarnaast kon worden geconcludeerd dat starters zich goed voorbereiden op een ondernemersleven. Het overgrote deel werkt vanuit een visie en heeft een goed idee waar ze heen willen. 84 procent gebruikt het bedrijfsplan om de focus te behouden.
Het onderzoek onder 2500 starters werd uitgevoerd door Motivaction in het kader van ontwikkelingstraject The Next Entrepreneur 2014, waarmee beginnende ondernemers zichzelf kunnen verbeteren en later dit jaar een gooi kunnen doen naar de titel voor meest vernieuwende starter van Nederland.