RTL Nederland implementeert in samenwerking met Devoteam MuleSoft AnyPoint om effectiviteit van reclameverkoop te optimaliseren
RTL Nederland implementeert in samenwerking met Devoteam MuleSoft AnyPoint om effectiviteit van reclameverkoop te optimaliseren

RTL Nederland implementeert in samenwerking met Devoteam MuleSoft AnyPoint om effectiviteit van reclameverkoop te optimaliseren

Redactie Baaz

Nieuw systeem stelt RTL in staat om sneller op veranderingen te reageren

RTL Nederland, dochteronderneming van RTL Group, is in samenwerking met Devoteam gestart met een verkooptransformatieprogramma om de effectiviteit van de reclameverkoop en daarmee de samenwerking met partners en mediakopers te optimaliseren met behulp van het MuleSoft AnyPoint platform. Het transformatieprogramma is gericht op het vervangen van de belangrijkste verkooptools van RTL, die werden gebruikt voor het verkopen van advertentieruimte op meer dan veertig tv-zenders. Bij RTL was het duidelijk dat er een nieuw, modern systeem nodig was, dat kan omgaan met veranderende behoeften en grote hoeveelheden gegevens die tussen verschillende systemen en partners moesten worden uitgewisseld. Dit vereiste een nieuwe reeks integratiemogelijkheden en een nieuwe integratieaanpak. Na een uitgebreide analyse koos RTL voor MuleSoft AnyPoint, het meest toonaangevende integratieplatform op de markt, om hun integratiebehoeften te realiseren. Voor het begeleiden van de implementatie van het nieuwe integratieplatform en om te zorgen voor het creëren van een naadloos geïntegreerd ecosysteem, voor zowel nieuwe als bestaande applicaties, is MuleSoft partner Devoteam gevraagd.

 

Bijdrage aan verkooptransformatie

De implementatie van het MuleSoft AnyPoint platform en de verscheidene applicaties levert een essentiële bijdrage aan de verkooptransformatie bij RTL. Zo wordt de Common Service Library (CLS) – dankzij de modules voor logging, foutafhandeling en kruisverwijzingen – gebruikt in het project om herbruikbare functies te standaardiseren en het ontwikkelingsproces te versnellen. Om de master set van gegevens in de organisatie te beheren, is Master Data Services (MDS) gebruikt. Deze is toegankelijk via de CSL cross-referencing module. Ook wordt gebruikgemaakt van managed file transfer oplossing Generic File Transfer (GFT) om de verschillende use cases voor RTL te garanderen.

 

Future-proof connectiviteit

Het MuleSoft-platform is met behulp van de consultants van Devoteam geïmplementeerd met inachtneming van de ontwikkelrichtlijnen, waaronder naamgevingsconventies, structurering, flow orchestration en gebruik van gemeenschappelijke modules. Deze richtlijnen dekken de gehele ontwikkelingslevenscyclus, van specificaties tot inzet in productie. Naast de implementatie van het platform had Devoteam een adviserende rol bij het nemen van architecturale beslissingen en in de ontwerpfase. Het project werd uitgevoerd volgens een Agile DevOps-aanpak, met betrokkenheid van businessanalisten van RTL. Nieuwe functies werden incrementeel in productie genomen zonder verstoring van de bedrijfscontinuïteit, door mijlpalen vast te stellen en nieuwe implementaties parallel aan bestaande systemen te laten draaien om risico's te minimaliseren.

 

De implementatie van MuleSoft AnyPoint heeft voor RTL veel voordelen opgeleverd, waaronder minder koppeling tussen componenten, monitoringsmogelijkheden, eenvoudiger onderhoud en kostenbesparing. RTL ervaart meer flexibiliteit om zijn diensten aan steeds meer interne en externe partijen aan te bieden dankzij gestandaardiseerde API's, en heeft nu de middelen om groei te ondersteunen, sneller te handelen en beter in te spelen op veranderingen.

 

"We kijken met trots terug op de samenwerking met RTL Nederland en hun ambitieuze plannen voor het verkooptransformatieprogramma”, zegt Chris Hau, Director S-Platform & Integration bij Devoteam. “Door de implementatie van het MuleSoft AnyPoint-systeem, beschikt RTL nu over een geïntegreerd systeem dat zowel nieuwe als bestaande toepassingen omvat. Dit draagt bij aan de flexibiliteit en weerbaarheid van de organisatie, iets wat tegenwoordig erg belangrijk is. De prettige samenwerking met de experts van RTL en onze agile DevOps-aanpak hebben bijgedragen aan het succes van dit project. Zo hebben we RTL's integratieaanpak kunnen transformeren van handmatig naar beheerd, gestructureerd, gecentraliseerd en geautomatiseerd. We zijn blij dat we hebben kunnen bijdragen aan RTL's reis naar geoptimaliseerde reclameverkoop en verbeterde samenwerking met partners en mediakopers."

 

LEES OOK: Als reclame al moet, dan per e-mail

LEES OOK: 5 tips voor gratis publiciteit

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie