Remote werken: een praktijkcase van Pinkcube

Remote werken: een praktijkcase van Pinkcube

Redactie Baaz

De populariteit van remote werken is de afgelopen jaren flink toegenomen. En dan gaat het niet alleen over het aantal werknemers dat graag remote wil werken, maar ook het aantal bedrijven dat werkt met werknemers op afstand. En als bedrijf kun je daarbij te maken hebben met verschillende uitdagingen. Bij het Doetinchemse bedrijf Pinkcube werkt 25% van het personeel remote ofwel volledig op afstand. Hoe werkt dat in de praktijk?

Remote of hybride werken

Eerst even terug naar het begrip ‘remote werken’. Dit verwijst naar de praktijk waarbij werknemers de werkzaamheden volledig buiten het traditionele kantoor uitvoeren. Dit kan thuis zijn, maar ook op andere externe locaties zoals workspaces of een ander land buitenland. Het geeft werknemers de vrijheid om te werken op een locatie die bij ze past. Tegenwoordig zie je steeds vaker de hybride variant, waarbij de werknemers de vrijheid krijgen om thuis of op kantoor te werken.

Het bedrijf Pinkcube

Pinkcube is specialist in het bedrukken van promotieartikelen en relatiegeschenken. Of het nu gaat om het bedrukken van pennen, kleding of gadgets: Pinkcube regelt het. In de webshop zijn de bedrukte producten heel eenvoudig in een paar stappen te bestellen. Het bedrijf draagt inmiddels al een aantal jaren met trots de Great Place To Work™-certificering. Een certificaat dat wordt uitgereikt als het bedrijf voldoet aan een aantal voorwaarden op het gebied van vertrouwen, trots en plezier op de werkvloer. Ieder jaar wordt aan de hand van de antwoorden op de enquête gekeken waar de verbeterpunten liggen.  

Internationalisering bij Pinkcube

Het hoofdkantoor van Pinkcube is gevestigd in Doetinchem, waar ze ook gestart zijn met Nederland als focusgebied. Maar inmiddels hebben ze flink geïnvesteerd in internationalisering met een uitbreiding naar België en Spanje. Dit gebeurt stap voor stap op HR-gebied, waarbij ze bijvoorbeeld alle documenten en presentaties in het Engels opzetten en makkelijke vertalingen faciliteren. En bij iedere ontwikkeling wordt vanaf nu rekening gehouden met de internationalisering.

Medewerkers vanuit verschillende landen

Hoewel Pinkcube gevestigd is in Nederland, zijn lang niet alle werknemers aanwezig op kantoor. Op dit moment werkt 25% van de medewerkers remote. Remote op andere plekken in Nederland, maar ook vanuit andere landen. Zelfs vanuit Indonesië loggen medewerkers dagelijks in om te werken. Pinkcube maakt inmiddels gebruik van een aantal platforms en tools die het samenwerken faciliteren en dat draagt bij aan het succes van remote werken.

De grootste uitdaging

Maar Pinkcube heeft ook zeker te maken met uitdagingen als het gaat om remote werken. En die uitdaging ligt voor het grootste deel in de verschillende tijdzones, maar ook in de medewerkers die parttime werken. Als team is het belangrijk om momenten te hebben waarop je met elkaar kunt sparren en overleggen, maar niet iedereen is altijd aanwezig. Dit lossen ze op door vaker gebruik te maken van e-mails of video’s om deze boodschappen over te brengen.  

Pinkcube is een voorbeeld van een bedrijf waarbij remote werken goed werkt. Denk als bedrijf goed na wat nodig is om het voor jouw bedrijf goed te kunnen laten werken. En luister ook goed naar je werknemers, wat willen zij? Nog meer tips nodig voor remote werken? Lees dan de ultimate guide voor remote teams en ontdek nog meer artikelen over hybride werken

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie