Prosumer 2023 report

Prosumer 2023 report

Redactie Baaz

Wereldwijd onderzoek onder 13.000 consumenten in 30 landen laat een interessante trend zien: herwaardering van zuinigheid. Maar liefst 74% van de ondervraagde consumenten zegt dat ze het gelukkigst zijn als ze zich tevredenstellen met eenvoudige dingen. Prosumer is het doorlopend onderzoek van bureaugroep Havas onder prosumers (de invloedrijke voorhoede van consumenten) en mainstream consumenten. Het onderzoek loopt inmiddels 20 jaar.

Zuinigheid als het nieuwe 'cool'

Zalige Zuinigheid gaat over weloverwogen keuzes waarbij het milieu wordt ontzien en zuinigheid niet per se opoffering betekent.

82% van de prosumers zegt dat ze mensen bewonderen die de overgang hebben gemaakt naar een zuiniger levensstijl. Iedereen is medeverantwoordelijk voor de klimaatverandering, zegt 67% van de consumenten. 91% van de prosumers vindt het noodzakelijk dat mensen betrokken zijn en solidariteit tonen bij het tegengaan van klimaatverandering.

Wat willen we opofferen? Ruim 25% van de prosumers en bijna 30% van de consumenten vindt dat minder groei de enige oplossing is voor de klimaatproblemen. Tegelijkertijd vindt bijna driekwart van beide groepen dat economische groei essentieel is voor werkgelegenheid voor iedereen. 

Wat betekent dit ‘nieuwe cool’ voor merken?

Slechts 8% van de prosumers gelooft dat merken het maximale doen om klimaatverandering tegen te gaan. Terwijl 84% ervan overtuigd is dat grote bedrijven beter in staat zijn om de noodzakelijke veranderingen door te voeren. 

Influencers en change-agents die de strijd tegen klimaatverandering aangaan, kunnen een ‘eco-coole’ trend aanwakkeren.

Wat kunnen merken doen om hieraan bij te dragen? 

Informeren: bijna 7 op de 10 prosumers beschouwen educatie als essentieel in de strijd tegen klimaatverandering. Weten welke impact we hebben, zowel positief als negatief, is cruciaal om bewuste keuzes te kunnen maken. Zo vindt 60% van de consumenten dat zuinigheid betekent: ‘niet verspillen’. 

Eenvoud aantrekkelijk maken: merkverhalen die eenvoud en essentie benadrukken, rolmodellen laten zien: wat doen zij en wat kunnen we nadoen? Zo zegt meer dan een derde dat het gaat om ‘beter consumeren’: meer lokaal en meer tweedehands. En ‘niet meer kopen dan ik nodig heb’ (65% van de prosumers en 59% van de consumenten).

Creëer een verbinding met de natuur: 63% van de prosumers verlangt naar een zuiniger leven omdat ze dan dichter bij de natuur komen te staan. De opkomst van trends als 'cottagecore' onder jongere generaties wijst ook op een beweging richting meer ‘natuurlijk leven’. 

Meer leven, minder werken: zuinig leven maakt het mogelijk om minder te werken en meer tijd met het gezin door te brengen. Voor veel prosumers maakt dit deel uit van de aantrekkingskracht van zuinig leven.

63% van de prosumers verlangt naar een zuiniger leven omdat ze dan dichter bij de natuur komen te staan. Bron: Prosumer Report 2023, Havas

Over Prosumer Report

Prosumers zijn invloedrijke consumenten die 6 tot 18 maanden voorlopen op de gemiddelde consumententrends. Wat zij vinden en doen is daarom een belangrijke voorspelling voor consumentengedrag in de (nabije) toekomst. Bureaugroep Havas doet al twee decennia doorlopend onderzoek naar prosumers en consumenten. Aan dit onderzoek namen bijna 13.000 respondenten deel, uit 30 verschillende landen wereldwijd.

Prosumer Report 2023:

  • 12.929 mannen en vrouwen van 18 jaar en ouder
  • 30 landen, wereldwijd
  • 17% prosumenten
  • 83% ‘gewone’ consumenten

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie