Personeel vind je volgens Aaltje Vincent het beste via LinkedIn
'Een bedrijf zonder LinkedIn kan ik me niet voorstellen'

Personeel vind je volgens Aaltje Vincent het beste via LinkedIn

Redactie Baaz
Vacatures plaatsen is een kostbare en tijdrovende zaak. Eerst moet je advertentieruimte inkopen om je daarna door een berg reacties heen te werken. Aaltje Vincent heeft de oplossing: LinkedIn voor ondernemers.

Meld jezelf met je bedrijf op LinkedIn en je kunt je zoektocht naar de perfecte nieuwe medewerker staken. Zo simpel is het natuurlijk niet. Maar als je op de juiste manier aan de slag gaat, kun je jezelf zomaar eens een hoop tijd, moeite en vooral geld besparen. Aaltje Vincent is loopbaanprofessional en auteur van het boek Jobmarketing 2.0. Hoewel ze daarin uitgebreid ingaat op hoe je werk kunt vinden via LinkedIn weet ze als geen ander hoe je omgekeerd juist personeel binnenhengelt via dit medium.

Ondernemers kunnen tijd, energie en vooral geld besparen door via LinkedIn personeel te werven. Kun je dat uitleggen?
'Als voorbeeld sprak ik met een ondernemer in Nijmegen. Als hij een nieuwe werknemer zocht voor zijn bedrijf adverteerde hij altijd in de krant, De Gelderlander om precies te zijn. Dat kost allereest een hele hoop geld. Als je een paar keer per jaar zo'n vacature plaatst ben je al snel dertig- à veertigduizend euro verder. Daarnaast leverde een vacature meestal wel tweehonderd reacties op. Het kost ontzettend veel tijd om die allemaal te verwerken. Vooral nu het banenaanbod vermindert, wordt er massaal gereageerd op een vacature, ook door mensen die aan de juiste voorwaarden voldoen. En daar komen nog eens de spooksollicitanten bij; mensen die van hun uitkering verplicht eenmaal per week moeten solliciteren.'

Een goedkoop of zelfs gratis alternatief is LinkedIn. Hoe gebruik je het platform effectief?
'Om met het Nijmeegse bedrijf verder te gaan: zij hebben nu hun eigen personeel getraind om een goed profiel op te zetten. Vervolgens hebben ze hun medewerkers verteld te bouwen aan een goed netwerk van vakgenoten uit de omgeving door hen actief uit te nodigen tot hun netwerk. Als het bedrijf nu een vacature heeft, kan het personeel die plaatsen in hun updates. Het gevolg is dat de vacature onder de aandacht komt binnen het juiste netwerk. De kans dat de mensen binnen dat netwerk geschikt zijn voor de functie of iemand kennen die dat is, is dus veel groter. Op deze manier kun je heel snel de juiste mensen opsporen voor een nieuwe functie. Je bent dus geen geld meer kwijt aan het plaatsen van vacatures en geen tijd uit een stapel sollicitaties waar vanalles tussenzit waar je niets aan hebt.'

Je personeel inschakelen is dus belangrijk, wat kun je verder doen als ondernemer?
'Op LinkedIn kun je als ondernemer een bedrijfspagina maken die je helemaal kunt optuigen zodat je op je best naar voren komt. Vanuit deze pagina kun je updates plaatsen – waaronder vacatures -, die de volgers van jouw pagina te zien krijgen. Sommige bedrijven geven bijvoorbeeld aan altijd te rekruteren via de volgers van hun bedrijf. Daarnaast kun je, en kan je personeel, aan de slag met groepen. Daar vind je mensen uit jouw sector met wie je kunt linken. In iedere LinkedIn-groep kun je bovendien veertien dagen lang gratis een vacature plaatsen. Als je dat in de juiste vakgroepen doet, bereik je ook effectief de goede mensen zonder ervoor te hoeven betalen.'

Je personeel instrueren, een netwerk en bedrijfspagina opbouwen en je effectief bewegen binnen verschillende groepen... kost dat allemaal niet net zoveel tijd als het doorwerken van tweehonderd sollicitatiebrieven?
'Ja, alleen kost zo'n papieren vacature je ook nog eens een hoop geld. Op een lucratieve manier LinkedIn gebruiken kost tijd, maar die tijd besteed je zo wel een stuk efficienter. Neem als voorbeeld het plaatje hiernaast. Iemand zet een vacature in zijn update en veertien mensen vinden dat leuk. Dat betekent dat de vacature te zien is bij die veertien personen op LinkedIn, het zogenaamde virale effect. Bovendien worden er namen genoemd van potentiele sollicitanten en zijn er zelfs mensen die zeggen "ik ga solliciteren!".'

Eén probleem: je kunt je personeel moeilijk verplichten actief te worden op LinkedIn om bijvoorbeeld vacatures onder de aandacht te brengen.

'Dat is inderdaad lastig. Sommige bedrijven loven daarom een beloning uit aan de werknemer via wiens profiel een nieuwe kracht is gevonden. Verplichten kan niet, maar verleiden wel. Overigens is het sowieso slim dat je personeel een goed profiel en netwerk op LinkedIn heeft. Ze leren daar namelijk de meest actuele know-how, kunnen kennis delen en vragen stellen en beantwoorden. Dat levert ook weer tijd op.'


Heeft een pro-account nog meerwaarde?
'Ik zie niet direct grote voordelen. Wat wel handig is, is dat je met zo'n account iedereen een mail kunt sturen en kunt zien wie jou bekeken heeft. Met een gratis standaard-account zie je alleen de laatste vijf bezoekers van jouw profiel. Heb je de indruk dat je vaker dan vijf keer per dag bekeken wordt en vind je het net als ik reteinteressant om te zien wie jou bekijken, dan heeft het zin om een Pro-versie aan te schaffen. Voor bedrijven kan het handig zijn omdat ze dan met die mensen contact op kunnen nemen, maar dan zou je eigenlijk al je personeelsleden een pro-account moeten aanbieden en dat lijkt me weer wat overdreven.'

Zzp'ers opgelet!

Hoewel Aaltje Vincent honderuit praat over hoe ondernemers profijt kunnen hebben van LinkedIn, is Jobmarketing 2.0 meer gericht op werkzoekenden. Volgens Aaltje is het gebruik van social media namelijk onlosmakelijk verbonden aan het veroveren van nieuw werk. Bij iedere stap in de jobmarketing neemt Aaltje je graag mee naar hoe LinkedIn, Twitter en Facebook je daarin kunnen ondersteunen. Jobmarketing 2.0, uitgegeven bij Unieboek | Het Spectrum bv, ligt voor  17,99 euro in de boekhandel en is ook als e-book beschikbaar.


 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie