Personal branding & LinkedIn - Interview Lotte de Man

Personal branding & LinkedIn - Interview Lotte de Man

Redactie Baaz

Lotte de Man is personal brand bouwer en LinkedIn expert. We spreken haar over hoe ze in dit wereldje is gerold en ze deelt tips over het opzetten van een succesvol LinkedIn profiel. 

Interview Lotte de Man - Baaz 4.2022 - Januari 2023 

Maak kennis met Lotte de Man

 ‘‘Ik ben vier jaar geleden afgestudeerd aan de Hogeschool Rotterdam, hier studeerde ik Communicatie. Ik ben deze studie gaan doen omdat hij best wel breed is en ik heel zeker wist dat ik iets in het vakgebied wilde doen, maar nog niet precies wist wat.’’ De reclamewereld sprak Lotte altijd al aan. ‘‘Van kleins af aan was ik gefascineerd door de reclames op tv. Wanneer mijn vader dan wegzapte van een reclame, schoot ik meteen uit mijn slof. Ik heb het altijd interessant gevonden en wanneer je ouder wordt, ga je er ook kritischer naar kijken. Je merkt dan dat elke reclame verschillende onderdelen gebruikt die het zo aantrekkelijk maken.’’

In het derde jaar van haar opleiding liep Lotte stage bij een productiehuis. ‘‘Ik kwam er al gauw achter dat dit niks voor mij was. Het was onwijs commercieel en het was een erg competitief wereldje.’’ Tijdens haar afstudeerstage belandde Lotte bij een marketingbureau. ‘‘Het leek mij heel tof om voor verschillende klanten te mogen werken. Na mijn afstuderen vroegen ze of ik er wilde komen werken. Het klonk als een leuk vakantiebaantje en drie jaar later zat ik er nog. Hier heb ik het onwijs naar mijn zin gehad. Ik kreeg veel vrijheid om die ondernemer die ik in me had kwijt te kunnen zonder ondernemer te zijn. Ik mocht mijn eigen dingetjes opzetten en kreeg een half jaar de tijd om iets te maken waarvan ik dacht dat het heel waardevol was.’’

Maar na drie jaar bij het bedrijf kreeg Lotte het idee dat haar kansen op waren en dus startte ze ergens anders. ‘‘Ik ben gaan werken bij een nog groter marketingbureau, PixelX, en daar werk ik nu nog steeds. PixelX is gespecialiseerd in videomarketing en is dus eigenlijk een productiehuis. Het toffe aan dit bedrijf is dat hier rond de 18 mensen werken, de gemiddelde leeftijd is 25 en iedereen vind het tof om te leren van elkaar en met andere specialisten te werk te gaan.’’

Start van LinkedIn

Lotte begon met het opzetten van haar LinkedIn account bij een vorige werkgever, zonder commerciële redenen. ‘‘Ik werd daar nog als een stagiair gezien, kreeg lelijke opmerkingen en wilde er wat aan doen. Dus ben ik berichten gaan plaatsen online om te laten zien wat ik kan. Ik wilde mezelf als expert neerzetten en autoriteit verwerven. Deze berichten gingen over hoe ik nog als stagiair werd gezien en wat voor opmerkingen ik kreeg. Ik deelde het echte verhaal, de werkelijkheid. Mensen begonnen dit steeds interessanter te vinden.’’

Het begon met het delen van kennis en marketing feitjes. ‘‘Dat ging niet zo goed. Ik kreeg tien likes met drie reacties waarvan eentje van mijn moeder. Maar het is altijd een begin.’’ Vanuit daar kreeg Lotte ineens allemaal berichten van mensen die ze helemaal niet kende, met de vraag of zij hen kon leren wat zij deed op haar LinkedIn. Vanaf dat moment begon ze zich echt te verdiepen in personal branding. ‘‘Ik ben modellen gaan creëren om trajecten op te zetten. Vervolgens ben ik LinkedIn trainingen gaan geven en personal branding trainingen. Nu geef ik dezelfde dienstverlening bij PixelX, dus eigenlijk heb ik een dienstverlening meegenomen naar een ander bedrijf.’’

 

Lotte de Man : ‘Ik geloof echt dat personal branding de marketing van 2023 wordt’  - Baaz 4.2022 

 

Geen one-size-fits-all 

‘‘Ik heb er een soort handelsmerk van gemaakt dat ik altijd een foto van mezelf bij mijn berichtjes plaats. Bijna narcistisch zou je denken, maar het zorgt voor herkenbaarheid. Wanneer mensen mijn bericht lezen, kunnen ze dat bericht koppelen aan een persoon. Dit werkt bij mij heel goed. Dat is ook de reden waarom ik herkend word als ik op straat loop of als ik op een evenement aanwezig ben.’’ Dat het voor mij werkt, geeft geen garantie dat het voor iedereen de juiste strategie is. ‘‘Dit moet je zelf uitproberen en testen.’’

No go’s

‘‘Plaats nooit externe links! Je bent er dan eigenhandig voor aan het zorgen dat het publiek van LinkedIn, het platform verlaat. Dit vindt LinkedIn niet leuk. Door logisch na te denken kom je er soms achter dat sommige dingen doen of plaatsen op LinkedIn geen goed idee is. Het authentieke bericht krijgt de meeste aandacht.’’ Ook merkt Lotte dat de oudere generatie LinkedIn (en andere social media) spannend vindt. Met alles wat zij plaatsen wordt er eerst tien keer over nagedacht. ‘‘Wat doet het met de reputatie, wat als iemand er zo over denkt of wat als we dislikes krijgen? Terwijl de jongere generatie, ik noem het ook wel de TikTok-generatie, alles online gooien wat ze maar kunnen, ze denken niet na en een dislike maakt voor hen niet uit. Die mentaliteit heb je ook nodig op LinkedIn om gezien te worden. Ga gewoon lekker uitproberen, wat is het ergste dat er kan gebeuren?’’

 

Lotte de Man : ‘Ik heb er een soort handelsmerk van gemaakt dat ik altijd een foto van mezelf bij mijn berichtjes plaats’

 

Een must: social media

In de huidige wereld is social media een belangrijk onderdeel van personal branding. Lotte: ‘‘Als jij op social media niet vindbaar bent en je geen touchpoints hebt met je doelgroep, dan ga je nooit winnen van je concurrenten. Als je alleen maar als bedrijf op evenementen gaat staan, ga je geen band opbouwen en al helemaal geen vertrouwen. Wanneer ik op evenementen spreek of trainingen geef heb ik die band al, het vertrouwen heb ik al gewonnen. Puur omdat ik elke week sowieso drie of vier keer een bericht plaats op LinkedIn waar mensen mij kunnen herkennen.’’ Welk social media platform je gebruikt, hangt af van je doelen, dienstverlening en doelgroep. ‘‘Verkoop je bikini’s online? Dan moet je een TikTok- of Instagram-account aanmaken en zou ik absoluut geen LinkedIn aanraden. Maar alles wat ik doe neemt plaats in het zakelijke deel, dan ga ik dat niet op Instagram zetten.’’

Kennis delen

‘‘Ik heb gezien wat dit allemaal heeft gebracht voor mij. Twee jaar geleden had ik niet kunnen bedenken dat ik geld zou kunnen verdienen met wat ik het allerleukste vind om te doen.’’ Lotte gunt iedereen hetzelfde te ervaren. ‘‘De nuchtere Nederlandse mentaliteit is vooral niet gek doen en het tussen de lijntjes te houden. Door dat los te laten, te laten zien wat je te bieden hebt en door juist te spreken over wat je allemaal kan, bereik je zoveel meer dan je nu doet. Je ziet dan dat je acquisitie proces en het werven een stuk makkelijker gaat en je klanten zien hoe tof jouw bedrijf kan zijn. Ik geloof echt dat personal branding dé marketing van 2023 wordt. Een persoonlijke connectie met mensen maken, gaat veel belangrijker worden dan het ooit is geweest. Over twee jaar is het te laat, begin gewoon vandaag.’’

 

Lotte de Man : ‘Over twee jaar is het te laat, begin gewoon vandaag’

 

Bekijk meer van Lotte de Man op LinkedIn

Interview december 2022 /Januari 2023 - Baaz 4.2022 - hier te bestellen of lees hem Digitaal  

 

 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie