Online hulpmiddelen moeten webshops regel-proof maken

Online hulpmiddelen moeten webshops regel-proof maken

Redactie Baaz
Webwinkeliers nemen het niet nauw genoeg met de regels. Consumentenautoriteit start campagne.

Volgens onderzoek van dezelfde Consumentenautoriteit past ruim twee derde van de webwinkeliers de regels niet goed genoeg toe. Onder meer op het gebied van bereikbaarheid, bedenktijd, en het tijdig vermelden van de verzendkosten gaan winkeliers de mist in.

Niet alleen nadelig voor de consument, maar ook voor de winkelier zelf, stelt de Consumentenautoriteit: een betere naleving leidt tot minder klachten en meer vertrouwen bij de consument.

De hulpmiddelen

De winkeliers krijgen nu de beschikking over een drietal hulpmiddelen. Er is een webpagina waar alle regels staan beschreven, en waar de winkelier aan de hand van voorbeelden wordt getoond hoe het niet moet. Er wordt een demowebshop geïntroduceerd genaamd 'Jouw winkel' die in beeld en geluid aantoont waaraan de winkelier moet denken bij de inrichting van zijn webshop. Ten slotte is er een checklist waarmee de winkelier snel kan bepalen of zijn webshop aan de belangrijkste punten voldoet.

Campagne

De Consumentenautoriteit voert momenteel campagne met ‘Goede webwinkelier? Check dat hier!’ om ondernemers te wijzen op de regels en de nieuwe hulpmiddelen. Handig, want een overtreding van de regels kan een boete opleveren tot maar liefst 450.000 euro per overtreding.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie