Ondernemersplan schrijven: zo doe je dat

Ondernemersplan schrijven: zo doe je dat

Redactie Baaz

Wat voor onderneming je ook wilt starten, je moet hoe dan ook een ondernemersplan schrijven. Het is een van de meest belangrijke documenten voor de starter. Met dit ondernemersplan breng je namelijk alle kansen, bedreigingen, sterkten en zwakten van jouw toekomstige onderneming in kaart.

Belangrijk om je onderneming te laten slagen, maar ook om bijvoorbeeld die zakelijke lening aan te vragen. Voordat je naar de KvK stapt, is het dus belangrijk om je ondernemersplan goed uit te werken. We helpen je dan ook graag op weg door je kort uit te leggen wat hier allemaal in zou moeten komen.

1. De introductie

Net als bij ieder belangrijk plan of werkstuk begin je bij een ondernemersplan schrijven met een introductie en een korte samenvatting. Je stelt jezelf voor, legt je plannen kort uit en geeft een korte samenvatting van de inhoud van je ondernemersplan. Houd het kort en krachtig, en geef nog niet alle informatie. Zorg dat het aantrekkelijk is en de lezer motiveert om verder te lezen. Schrijf bijvoorbeeld een stukje over jouw reden van ondernemen, of waar jij een gat in de markt ziet of de wereld wilt verbeteren.

2. De persoon achter de ondernemer

Het volgende onderdeel is een uitgeschreven versie van je cv. Wie ben jij als persoon en vooral als ondernemer? Welke opleidingen heb je gevolgd, welke ervaring heb je in de markt? Wat drijft jou om deze onderneming tot een succes te maken? Dit onderdeel geeft de lezer de mogelijkheid om je wat te leren kennen, en een inschatting te maken van wie jij bent als persoon. Daarnaast vind je in dit hoofdstuk ook de praktische informatie zoals voor- en achternaam en adresgegevens terug.

3. Het bedrijf en de sector

Het derde onderdeel legt de focus op jouw plannen voor het bedrijf en de sector waar je jezelf in zult gaan bevinden. Begin met het uitleggen van de ontwikkelingen in de branche en welke kansen dit voor jouw onderneming biedt. Welk probleem ga jij bijvoorbeeld aanpakken, of welk stukje onveroverde markt ga jij veroveren? Onderbouw deze informatie natuurlijk met cijfers, statistieken en duidelijke bronnen zoals het CBS.

Het tweede onderdeel gaat wat specdifieker over je bedrijf. Wat voor bedrijf is het, wat is je product of dienst? Wat voor bedrijfsvoering gaat je onderneming hebben en wat zijn de USP’s (unique selling points) die ervoor zorgen dat jouw bedrijf succesvol gaat worden?

4. Het marktonderzoek

Nu jij als ondernemer en jouw onderneming bekend zijn, is het tijd om naar de markt te kijken. Waar liggen de kansen in jouw markt, waar zijn de risico’s te vinden en waar moet je rekening mee houden? Op welke doelgroep wil jij de focus leggen en hoe zit het met de concurrentie? Onderdeel van het marktonderzoek zijn de doelgroepanalyse, het concurrentieonderzoek en eventueel zelfs een SWOT-analyse.

5. Het marketingplan

De volgende stap is het marketingplan. Hier zet je alles op een rijtje en bepaal je een strategie gebaseerd op bijvoorbeeld de SWOT-analyse, een branche- en marktonderzoek en het bepalen van je marketingmix.

6. Het financiële plan

Het laatste onderdeel van je ondernemersplan is het financiële plan: het onderdeel waar je ingaat op de direct en indirecte kosten en uitlegt hoe je businessmodel in elkaar steekt. Wat is de omzetverwachting, hoe zie jij de liquiditeitsbegroting voor je, hoe verwacht je eventuele investeringen terug te verdienen, wat worden je prijzen en waar haal je de opbrengst vandaan?

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie