Ondernemen in Duitsland: waar moet je rekening mee houden?
Al eens aan ondernemen in het buitenland gedacht? Aardig wat ondernemers en organisaties in Nederland gingen je al eens voor. Nu de markt in verschillende branches in Nederland flink verzadigd lijkt te raken door het groeiend aantal bedrijven in ons land, kan het geen kwaad om eens te kijken over de grens. Of misschien heb je sowieso al grootse plannen voor een internationale onderneming.
Een van de landen waar je als Nederlandse ondernemer goed terecht kunt, is Duitsland. Het vereist wel de nodige zorgvuldige planning en kennis om hiermee te beginnen. In dit artikel vertellen we je meer over ondernemen in Duitsland: waar moet je aan denken en waarom is een Duits vertaalbureau inschakelen een must?
Doe heel veel onderzoek voordat je begint met bedrijf in Duitsland
Als er iets is waar Duitsers van houden, dan is het wel zekerheid en de zogeheten Pünktlichkeit (stiptheid). Duitse ondernemers doen zelf goed onderzoek voordat ze een nieuwe stap maken. Tegelijkertijd kijken ze enorm op tegen de kennis en kunde die wij in Nederland hebben. Met de juiste voorbereiding en heel veel onderzoek naar je product of dienst kun je dus echt ver komen in Duitsland. Wie weet kun je samenwerken met een Duits onderzoeksbureau om te kijken wat wel of niet werkt voor jouw bedrijfsidee.
Dat betekent ook dat je je moet verdiepen in de markt van de Duitse regio waar je zaken wil gaan doen. Duitsland bestaat uit 16 deelstaten met ieder eigen regels en gewoontes. Dat betekent dat je product of dienst op de ene plek veel beter kan werken dan op de andere. Je wil wel dat het überhaupt werkt voor je de grens over gaat. Kijk in dit onderzoek goed naar de wensen van je mogelijke klant en zorg dat zekerheid en Pünktlichkeit voorop staan. Ook Sicherheit (zekerheid) is van belang, dus let er ook op dat je dat onderdeel in je onderzoek meeneemt. Ook wanneer het aankomt op vertalingen.
Wees geduldig wanneer je in Duitsland aan de slag wil gaan
Wat daarnaast goed is om te weten, is dat die Pünktlichkeit en Sicherheit in alles terugkomen in Duitsland. Voordat je daar aan de slag kunt gaan met je bedrijf en omzet en winst kunt maken, wil je zelf de zekerheid hebben dat je product of dienst gaat werken in het land van onze oosterburen. Heb je daarvoor een samenwerking met een Duitse partner nodig? Dan kan het best even duren voordat je voorstellen behandeld en besproken worden. Alles moet tot in de puntjes worden uitgezocht. Ook wanneer je blind je product of dienst wil aanbieden op de Duitse markt kan het even duren voordat dit kan gebeuren.
Voor jou als ondernemer houdt dit in dat je met een dosis geduld heel ver kunt komen, maar dat je dus wel over dat geduld moet beschikken. Daarbij heeft Duitsland strikte zakelijke normen en naleving van regelgeving, die onder andere met belastingwetten, contracten en allerlei voorschriften te maken hebben. Daarom raden we je aan om een juridische adviseur en een professionele vertaler van een Duits vertaalbureau zoals Vertaalbureau Perfect in te huren, zodat je ook wettelijk gezien aan alle voorwaarden kan voldoen. Zo kun je diverse valkuilen vermijden, omdat dergelijke experts je helpen bij het op de juiste manier vertalen van belangrijke documenten én het naleven van de nodige wetten en regels.
Begrijp de culturele aspecten voor zakelijke interacties in Duitsland
Cultuur en taal spelen een grotere rol op de zakelijke markt in Duitsland dan in Nederland. Waar je in Nederland in sommige branches prima aan het werk kan in een meer informele setting wordt formeel en professioneel gedrag in Duitsland juist meer dan gewaardeerd. Dat betekent dat het een must is om dit soort culturele aspecten te begrijpen en toe te passen in je onderneming wanneer je je op de Duitse markt begeeft. Ook daarvoor is het inschakelen van een Duits vertaalbureau van onschatbare waarde. Het belang van nauwkeurige communicatie in het Duits kan namelijk niet genoeg benadrukt worden.
Dat is juist het geval omdat Duitsers zoveel waarde hechten aan die professionele, zakelijke en punctuele houding. Een Duits vertaalbureau weet niet alleen echt goede vertalingen te bieden, maar begrijpt ook alles over cultureel en zakelijk begrip in dit land. Door een moedertaalspreker en/of professionele vertaler in te huren, weet je zeker dat de juiste terminologie, nuances en culturele context worden toegepast in al je zakelijke communicatie. Denk aan je ondernemingsplan, maar ook aan online uitingen, marketingmateriaal en juridische documenten.
Zichtbaarheid verhogen als onderneming in Duitsland met deze tips
Kortom: de Duitse zakencultuur is dus net even anders dan het Nederlandse bedrijfsleven. Dit verschilt vooral in wat je wel en niet moet doen op de zakenmarkt. Maar: met de juiste voorbereidingen, het inhuren van een Duits vertaalbureau en het toepassen van bovenstaande tips en tricks moet je een heel eind komen. Lees hier meer over de Duitse zakencultuur en waar je als ondernemer op moet letten. Om het artikel af te sluiten, willen we je nog enkele tips meegeven om je online en offline zichtbaarheid te verhogen in Duitsland.
- Wees fysiek zichtbaar met je bedrijf of merk op zoveel mogelijk beurzen. Wat veel ondernemers niet weten, is dat Duitsland een echt beurzenland is. Zorg dat je daar goed op voorbereid bent als starter en als ondernemer die op een later moment al verder is. Goed om te weten: zakelijkheid en professionaliteit worden hier gewaardeerd.
- Ga naast je .nl of .com website altijd voor een .de, .nl/de of een ander domein voor je website die passend is voor de Duitse markt. Ook .com/de is natuurlijk een optie wanneer je sowieso al internationaal actief bent. Hiermee investeer je sneller in een bepaalde waarde en geschiedenis in de Duitse zoekmachines.
- Verdiep je in de SEO-markt in Duitsland. Qua contentstrategie is men in Duitsland vaak een stuk verder dan in Nederland. Begin dus met een goede contentstrategie en vergeet niet om echt goede blogs, FAQs en kennisbanken op te stellen. Optimaliseer je Duitse website verder met Duitse zoekwoorden en zorg voor een gebruiksvriendelijke ervaring in de Duitse taal. Ook daar komt een professioneel vertaalbureau goed bij van pas.
- Bouw tot slot relaties en samenwerkingen op met lokale bedrijven, netwerken en wie weet zelfs influencers die wat voor je product of dienst kunnen betekenen. Dit kan het vergroten van je zichtbaarheid binnen korte tijd versnellen.