Zo bereik je eenvoudig de klantenservice van een bedrijf (en zo verbeter je je eigen klantenservice)!
In de tijd waarin we leven worden steeds meer banen vervangen door automatisering. De cassiere bij de supermarkt, de magazijnmedewerker én bijvoorbeeld de medewerker van de klantenservice. Dit komt in veel gevallen de efficiëntie ten goede, maar het loopt niet altijd even vlot… Soms wil je gewoon een medewerker spreken, maar dat is niet altijd even makkelijk. Hoe bereik je eenvoudig de klantenservice van een bedrijf? En misschien wel veel belangrijker als ondernemer: hoe verbeter je je eigen klantenservice?
Hoe bereik je de klantenservice van een bedrijf?
Verwachten jullie een pakketje op kantoor, maar is deze nog niet bezorgd? Even de DHL parcel klantenservice bellen en het pakketje komt waarschijnlijk spoedig aan, toch? Vaak is dit niet zo makkelijk als je denkt. Vaak krijg je eerst een keuzemenu en het duurt vaak een tijd voordat je echt progressie boekt. Hartstikke vervelend natuurlijk, al helemaal als het een belangrijke bezorging is. Gelukkig zijn er speciale sites met een compleet overzicht van alle communicatiemogelijkheden van verschillende bedrijven. Zo kun je ook andere opties proberen en zo spoedig mogelijk antwoord krijgen op je vraag en je werk weer oppakken.
Je eigen klantenservice verbeteren
Veel bedrijven hebben hun klantenservice dus niet helemaal op orde. Wij geloven in het lead by example principe. Oftewel, geef het goede voorbeeld. Je kunt niet commentaar leveren op de klantenservice van een ander bedrijf, als je eigen klantenservice niet op orde is. Daarom hieronder 3 handige tips om je eigen klantenservice naar een hoger niveau te brengen!
Zorg dat je actief bent op verschillende kanalen
De ene persoon gebruikt Whatsapp, terwijl iemand anders weer liever telefonisch contact opneemt. Ons advies? Verdiep je in je doelgroep en zorg dat je actief bent op verschillende kanalen. Zo geef je je klanten meerdere mogelijkheden en zo maak je het makkelijk voor ze. Wel zo fijn natuurlijk!
Zorg ervoor dat er snel gereageerd wordt
Het gebruik van moderne kanalen zoals bijvoorbeeld Whatsapp heeft een groot voordeel. Het is namelijk erg toegankelijk en eenvoudig te gebruiken. Daarom kun je snel schakelen. Ons advies? Doe dit dan ook. Zorg dat je in ieder geval binnen 24 uur op klachten reageert. Hoe langer je wacht, hoe kleiner de kans op een tevreden klant.
Klant is koning
Als laatste tip: behandel je klanten goed en neem klachten serieus. Wanneer klanten voelen dat ze goed behandeld worden, dan worden problemen vaak sneller opgelost. Wees vriendelijk, geduldig en probeer vooral niet te veel te oordelen. We snappen best dat dit soms moeilijk is, maar wel een hele belangrijke als het gaat om het verbeteren van je klantenservice.
Klantenservice is ontzettend belangrijk
Kortom, klantenservice is ontzettend belangrijk. En dan maakt het niet uit of je nu zelf op zoek bent naar bijvoorbeeld Netflix contact Nederland, of dat iemand op zoek is naar jouw contactgegevens. Het is wel heel erg fijn als de klantenservice gewoon in orde is. Als iedereen zijn klantenservice in orde heeft, dan besparen we allemaal veel tijd en hebben we meer tijd over om dingen te doen waar we echt goed in zijn. Hopelijk hebben bovenstaande tips je geholpen om je klantenservice te verbeteren.