AI in marketing schaadt vertrouwen

AI in marketing schaadt vertrouwen

Redactie Baaz

Organisaties die AI inzetten voor tekst, fotografie en video lopen een reputatierisico. Uit onderzoek van NOBEARS blijkt dat 30 procent van de marketing-, sales- en communicatieprofessionals (MSC) vindt dat deze organisaties onbetrouwbaar overkomen. Hoewel de helft ziet dat AI marketing goedkoper maakt, is de conclusie dat het er niet per se beter van wordt. Opvallend, aangezien 40 procent verwacht dat hun organisatie binnen drie jaar een groot deel van de afbeeldingen op de eigen website met AI maakt. Ook schrijft de helft zelf ook al een kwart van de marketingteksten met AI.

Vindbaar in AI-tools

Een belangrijk onderdeel binnen marketing is online vindbaarheid. Vier op de tien MSC-professionals zoeken vooral in Google naar bedrijven, producten of diensten. Een ruime meerderheid (61%) geeft aan inmiddels ook via AI-tools te zoeken. Dit betekent dat merken niet langer alleen in Google vindbaar moeten zijn, maar ook in AI-tools via Artificial Intelligence Optimization (AIO). 43 procent van de MSC-professionals denkt zelfs dat bedrijven binnen vijf jaar onvindbaar zijn als ze niet investeren in AIO.

Nieuwe uitdaging

Gevonden worden in AI-tools is niet makkelijk. Er is nog veel onbekendheid onder MSC-professionals. Zo weet meer dan de helft (57%) niet goed hoe ze de vindbaarheid van hun organisatie in AI-tools moeten verbeteren. Sterker nog, 43 procent zet ook SEO (nog) niet in, terwijl dat ook voor zichtbaarheid in AI-tools relevant is. Bijna een kwart (23%) is wel al aan de slag gegaan met zoekmachineoptimalisatie voor AI-tools.

'Het is opvallend dat veel MSC-professionals organisaties die AI inzetten minder betrouwbaar vinden, terwijl ze er zelf ook al volop gebruik van maken', zegt Pim de Brock, CTO bij NOBEARS. 'Daarbij zie je dat AI vaak wordt ingezet als doel op zich, terwijl het juist een middel moet zijn. Het belangrijkste is dat je AI niet op de automatische piloot gebruikt, maar traint in jouw tone of voice, doelgroep en merkwaarden zoals je bij een nieuwe medewerker zou doen.Dan kan AI daadwerkelijk overtuigende en passende content opleveren. Tegelijkertijd valt op dat veel organisaties SEO lijken te vergeten, terwijl SEO en AIO elkaar versterken: zonder goede SEO-content verschijn je niet in AI-zoekresultaten. Zie dit moment daarom als kans om zowel op AIO als op SEO in te zetten.Juist met die combinatie zorg je voor goede en blijvende online vindbaarheid.'

AI in marketing herkennen

Er zijn dus uitdagingen rondom betrouwbaarheid en vindbaarheid, maar voor sommigen is het volgende ook nog moeilijk: hoe herken je AI-gegenereerde content?

Sommige organisaties maken AI-content expliciet herkenbaar door labels als ‘AI-assisted’ of ‘AI-generated’. Anderen kiezen voor volledige transparantie over het gebruik van tools als ChatGPT of Midjourney. Tegelijkertijd zijn er bedrijven die AI-inzet liever impliciet houden, uit angst voor reputatieschade.

Wat het herkennen van AI-content lastig maakt, is dat de kwaliteit sterk varieert. Goed getrainde AI-tools kunnen overtuigende, foutloze teksten leveren, zeker als ze gevoed zijn met bedrijfsspecifieke tone-of-voice en redactionele richtlijnen. Maar ongefilterde AI-output zonder menselijke tussenkomst verraadt zich vaak alsnog: door vlak taalgebruik, herhalende zinsstructuren of irrelevante uitspraken - of wat dacht je van het bekende overgebruik van het verbindingsstreepje.

Dat er ook in de marketing steeds meer AI-content wordt gebruikt, is waarschijnlijk moeilijk te stoppen. De snelheid van de programma's helpt ontzettend mee en wij verwijten niemand die het gebruikt, maar het is wel aan de marketeer om wat meer flair aan de berichten te geven. Dus niet klakkeloos overnemen, maar redigeren en personaliseren; alleen dan behoud je geloofwaardigheid. AI is eigenlijk net als alcohol: gebruik het met mate.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie