Parkeren in Nederland: tijd voor een nieuw systeem
De parkeerinfrastructuur in Nederland staat onder druk. Terwijl steden streven naar slimme, duurzame mobiliteit, blijft parkeren met name voor zakelijke bestuurders een hardnekkig knelpunt. Webfleet, wereldwijd expert in wagenparkbeheer, en parkeerprovider Parkd delen hun visie op de huidige problemen en de toekomst van parkeren in Nederland.
Versnipperd en inefficiënt
Het huidige systeem kraakt: de manier waarop parkeren in Nederland is geregeld, sluit niet meer aan bij de snel veranderende mobiliteitsbehoefte. Gemeenten zetten vol in op duurzaamheid, maar het parkeerbeleid blijft vaak versnipperd en is niet toekomstbestendig. Het systeem is nog steeds gebaseerd op bezit, zoals vaste parkeerplaatsen en vergunningen, terwijl de mobiliteit van morgen draait om flexibel gebruik en deelmobiliteit.
Vooral zakelijke gebruikers ervaren dagelijks de beperkingen van het huidige systeem. Een dakwerker die vier uur nodig heeft voor een klus, mag soms maar twee uur parkeren. Monteurs met een bus vol gereedschap worden gedwongen tot dure dagkaarten of lange wandelingen met zware spullen. Dit soort regels zijn niet werkbaar en staan haaks op het streven naar een efficiënte, duurzame stad.
Stijgende kosten
Parkeren is voor veel bedrijven daarnaast een steeds grotere kostenpost. Gemeenten breiden betaalzones uit en verhogen jaarlijks de parkeertarieven, soms met wel 10 procent. Tegelijkertijd wordt de handhaving strenger, bijvoorbeeld door het inzetten van scanauto’s. Waar parkeren vroeger een verborgen kostenpost was, is het nu een prominente uitgave binnen het wagenparkbeheer. Bedrijven zoeken daarom actief naar manieren om deze kosten in te perken en boetes te voorkomen.
Technologie als sleutel tot efficiëntie
De afgelopen jaren is de integratie van parkeerapps en fleetmanagementsoftware in een stroomversnelling geraakt. Wat eerst een ‘nice-to-have’ was, is nu een must-have geworden. Door parkeeroplossingen te koppelen aan ritplanning en kostenbeheer, besparen bedrijven volgens data van Parkd tot wel 30 procent op parkeerkosten en worden boetes geminimaliseerd. Automatisering zorgt ervoor dat medewerkers zich kunnen focussen op hun kerntaken, in plaats van op randzaken als parkeerbeheer. Zeker in deze tijden van personeelsschaarste is dat een uitkomst.
De volgende stap: voorspellend en dynamisch parkeren
De parkeertechnologieën ontwikkelen zich verder. Denk aan automatische reservering van parkeerplaatsen en dynamische prijsstelling op basis van vraag en aanbod. Webfleet en Parkd bieden nu een oplossing aan voor deelauto’s waarbij parkeersessies automatisch starten en stoppen. Data-analyse en AI maken het mogelijk om parkeerbeleid te baseren op realtime behoefte, in plaats van op vaste regels.
Gemeenten zijn regisseur van leefbare steden
Een tekort aan parkeerplekken is volgens Webfleet en Parkd niet het echte probleem. Het draait om de verdeling van ruimte en slim inzetten van technologie. Gemeenten moeten stoppen met parkeerruimte als standaardvoorziening te zien, en meer sturen op deelmobiliteit, vrije parkeervoorzieningen voor vakbedrijven en mobiliteitshubs aan de rand van de stad. Door data te delen en samen te werken met bedrijven en technologiepartners, kan het parkeerbeleid onderdeel worden van het bredere leefbaarheidsbeleid.
De toekomst: parkeren als strategisch onderdeel van mobiliteit
Parkeren verandert van noodzakelijk kwaad naar strategisch onderdeel van mobiliteitsmanagement. Bedrijven die investeren in slimme parkeeroplossingen besparen niet alleen geld, maar winnen ook tijd, efficiëntie en tevredenheid bij medewerkers. Dat is veel waard in de huidige markt. Voor gemeenten betekent het minder druk op de binnenstad, meer ruimte voor bewoners en vakbedrijven, en een stap richting de duurzame, toegankelijke stad van morgen.
De toekomst van parkeren in Nederland is digitaal, voorspellend en flexibel. Steden die nu investeren in een slimme parkeerinfrastructuur, worden straks de meest leefbare plekken van Nederland.