'Als ondernemer moet je doorbijten als anderen opgeven'

'Als ondernemer moet je doorbijten als anderen opgeven'

Redactie Baaz

Hoe zet je een product succesvol in de markt? Er is geen formule voor, maar in zijn boek Dossier Yepp laat ondernemer Michel Krechting zien hoe hij het heeft aangepakt.

Het kan altijd beter. Met die filosofie liet industrieel ontwerper en ondernemer Michel Krechting een nieuw fietszitje ontwerpen. In zijn boek Dossier Yepp beschrijft hij op inzichtelijke wijze de boeiende weg van het oorspronkelijke idee tot het uiteindelijke succes. 

Hoewel hij van huis uit geen ondernemer is, werd hij het wel, en niet zonder succes. Na enkele leidinggevende posities besloot hij op 55-jarige leeftijd het grote avontuur aan te gaan. Hij had al ervaring opgedaan met het ontwerpen van producten in de tweewielerindustrie en besloot zijn geluk te beproeven met een revolutionair nieuw fietszitje. Krechting: 'Veel mensen verklaarden mij voor gek, maar ik was en ben ervan overtuigd dat er altijd plek is voor goed ontworpen producten die in een behoefte voorzien.'

In zijn boek beschrijft Krechting het ontstaan van zijn idee voor het fietszitje Yepp, de transitie en oprichting van de onderneming, de designpuzzel tijdens het ontwerp van het zitje en de moeite die het kostte om het succesvol in de markt te zetten. 

Ondernemersverhaal

Dossier Yepp is een ondernemersverhaal pur sang, van iemand die niet opgeeft voordat hij zijn dromen heeft verwezenlijkt. Krechting: 'Als ondernemer moet je heilig geloven in wat je doet. Doorbijten als anderen zouden opgeven en altijd net wat harder lopen.' 

Het bijzonder fraai vormgegeven boek Dossier Yepp is even uniek als het zitje omdat het rijk geïllustreerd is met foto's en documenten die de geschiedenis van het zitje en de ervaringen van de auteur als ontwerper en ondernemer laten zien. Auteur Krechting heeft zijn boek naar eigen zeggen niet alleen geschreven voor vormgevers en ondernemers, maar ook voor studenten, ontwerpers, twijfelaars, zoekenden en iedereen die geïnteresseerd is in de achtergrond van een bijzondere Nederlandse gamechanger.

Krechting ziet zijn boek ook als een aansporing voor iedereen die tijdens de coronacrisis probeert om iets nieuws van de grond te tillen, ongeacht de leeftijd. 'Ik wil niet de indruk wekken dat ondernemen makkelijk is, maar er zijn nog zo veel kansen. Er zijn altijd producten en diensten die beter kunnen, en als jij het verschil kunt maken en bereid bent daar veel tijd en energie in te investeren, is de kans groot dat het lukt.'

Auteur

Opgeleid als industrieel ontwerper heeft Michel Krechting veel ervaring opgedaan als bedrijfs- en freelance ontwerper, partner bij een ontwerpbureau, hoofd-productontwikkeling en als algemeen directeur. Om op vijfenvijftigjarige leeftijd een productiebedrijf over te nemen voor zijn grootste avontuur. 

Specificaties

  • Titel: Dossier Yepp, Praktisch designmanagement
  • Auteur: Michel Krechting
  • Uitgeverij: Haystack
  • Prijs: 34,95
  • Uitgave: Hardcover 292 pagina’s 
  •               Full-color
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie