De coronacrisis eist een tol, maar verdrinken doen we niet

Redactie Baaz
Technologische ontwikkelingen maken het alsmaar makkelijker om gigantische computerkracht in de kleinste devices te leveren. De dagen waarin we afhankelijk waren van loodzware computers en bedrade telefonie zijn verleden tijd. Het concept van een vaste werkplek belooft in een paar jaar tijd als ouderwets bestempeld te worden. De coronacrisis belooft een gigantische tol op de Nederlandse economie te eisen. Maar dankzij de levensreddende boei die communicatietechnologie heet, verdrinken we niet.

De moderne medewerker komt beter tot zijn recht wanneer een werkomgeving flexibel en mobiel werk toestaat. Tegelijkertijd is zo’n werkomgeving bij de meeste MKB’ers ver te zoeken, tot grote ergernissen van jonge medewerkers, die verlangen naar een bedrijfsomgeving waarin de technologieën die zij van huis uit meekrijgen gebruikt worden. Want waarom zou dat ook niet het geval zijn; waarom beweegt het management niet mee?

Een werkvloer met diverse generaties tevreden houden: een uitdaging op zichzelf. Diverse redenen kunnen ertoe leiden dat personeel op vaste tijden verwacht wordt. Een vooraanstaand voorbeeld is de retailmedewerker, die op locatie moet zijn omdat de klant op locatie is. Of een magazijnwerker, die bestellingen niet bepaald op afstand kan sorteren. Dat laatste voorbeeld is binnenkort verleden tijd, want robotisering belooft de logistieke wereld op te schudden. Maar kantoorwerk verandert evengoed. En terwijl het gros van sales en administratieve medewerkers tot voor kort netjes naar de zaak reed om ‘s ochtends aan te schuiven voor een teamoverleg, was dat allang niet meer nodig. 

Zo zijn er tal van conferencing-tools die vergaderen op afstand mogelijk maken. En ook als de eerder genoemde sales en administratieve medewerkers maar al te graag naar de zaak reden voor het ochtendoverleg, betekent dit niet dat dat altijd maar optimaal is. Misschien was hun tijd wel beter besteed als er diezelfde ochtend - ambulant en vanuit huis - een cliënt bediend kon worden. En had hun organisatie eerder gemoderniseerd, dan was de coronaklap misschien wel beter opgevangen. 

Moeizaam

De reden dat die conferencing-tools en bijbehorende -softwareprogramma’s niet overal te vinden zijn, is het feit dat de ietwat oudere manager of ondernemer moeizaam meebeweegt. Deze individu doet het immers al dertig jaar op zijn manier. Dat gaat tot nog toe goed. ‘Tot nog toe’, maar sinds kort niet meer.

In 2019 wees Amerikaans onderzoek van Flexjobs uit dat het aantal flexwerkers in vijf jaar tijd met 44 procent gestegen is. Dat heeft te enerzijds te maken met een groeiend aanbod aan technologische mogelijkheden. Anderzijds dankt dat groeiende aanbod zijn vooruitgang aan een vraag naar technologische mogelijkheden. Tal van zaken, waaronder krapte op de arbeidsmarkt, beïnvloeden die vraag. Onderaan de streep wordt het steeds belangrijker om flexwerk te kunnen faciliteren; te digitaliseren, in voorbereiding op een alsmaar mobielere wereld. Het belang was er al. De coronacrisis is slechts een onderstreping. 

Verandering

Het idee dat verandering niet nodig is omdat alles al dertig jaar prima loopt komt niet uit de lucht vallen. Dat idee komt voort uit onkunde en onmacht. Maar de onkundige, onwetende ondernemer heeft geen plek in deze veranderende wereld. Het faciliteren van de aankomende mobiele werkkracht is geen luxe, maar noodzaak. 

Met één vergelijking van jouw huidige communicatiesysteem en het actuele aanbod, kun je er gigantisch op vooruit gaan. Mogelijkheden verbreden met het jaar. Prijzen verlagen met de maand. 3CX, onderdeel van het aanbod, levert een uiterst volledige unified communications-oplossing. De telefonie-, chat- en videoconferencingtool neem je in de praktijk af via een Nederlandse partner, die de configuratie en het beheer naar wens ontzorgt. Omdat 3CX van zowel interne en externe telefonie, chat en videoconferencing voorziet, wordt dagelijkse communicatie gecentraliseerd. En omdat succesvol flexwerk valt of staat met toegankelijkheid en bereikbaarheid, ga je daarmee goed voorbereid een nieuw tijdperk in. Bovendien kost VoIP (bellen via het internet) je bar weinig, al helemaal wanneer je gewend bent aan de maandelijkse lasten van ISDN.

Daarnaast staat 3CX flexibele licenties toe: je betaalt niet voor het aantal nummers dat je nodig hebt voor het gehele bedrijf, maar het maximale aantal gelijktijdige gesprekken dat gevoerd kan worden. Dat betekent dat je geen onnodige kosten kwijt bent aan flex- en parttime-medewerkers. Iedereen kan kosteloos voorzien worden voor een nummer, waarna je uitsluitend betaalt voor het aantal telefoongesprekken dat op een willekeurig moment gevoerd kan worden.

Omdat 3CX een breed scala aan communicatiemethodes toestaat, en legio CRM-koppelingen ondersteunt, liggen de gegevens van klanten, partners en collega’s altijd voor handen. Dat bespaart archivering en contactmomenten, waardoor werktijd efficiënter besteed kan worden. Kleinere gebruiksgemakken als een geautomatiseerde ‘do not disturb’ in de 3CX app (Android én iOS), zorgen bovendien dat je de mogelijkheid hebt om te bepalen wanneer je wel en niet bereikbaar bent. Neem contact op via de onderstaande link en wordt ontzorgt door één van 3CX’ Nederlandse partners.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie