Online platformen: dé Da Vinci uitvinding van het digitale tijdperk

Online platformen: dé Da Vinci uitvinding van het digitale tijdperk

Redactie Baaz

Online platformen zijn laagdrempelige tools die het vinden van het juiste product of de juiste dienst makkelijker maken. Bovendien is het een belangrijke fase in de customer journey. In tien jaar tijd zijn online platformen als paddenstoelen uit de grond geschoten.

Bekende voorbeelden zijn thuisbezorgd.nl voor het bestellen van maaltijden of airbnb voor privé-accommodaties. Online platformen tonen een compleet overzicht van diensten en vergelijkbare bedrijven wat natuurlijk erg handig is om een keuze uit te maken. Toch zijn er nog veel mensen die Google gebruiken als zoekmachine en online platformen overslaan. Is het daarmee een gemis of een zelfdragende verrijking?

Tot dit decennium werd de vraag in de opleidingsmarkt bepaald door de werkgever. HR en het lijnmanagement formuleerden gezamenlijk de opleidingsplannen. Vaak werden deze ingevuld door preferred suppliers. Hierbij lag de focus op het optimaliseren van de werkzaamheden van medewerkers wat uiteindelijk bijdroeg aan een beter functioneren binnen de huidige functie. Tegenwoordig willen individuele medewerkers meer dan dit. Er is behoefte aan het maken van eigen keuzes bij het selecteren van opleidingen. Dit nieuwe inzicht maakt duidelijk dat de aanpak die zolang gehanteerd werd achterhaald is. Het staat haaks op sociaal maatschappelijke ontwikkelingen en overheidsbeleid dat gericht is op een leven lang leren van medewerkers om relevant te blijven op de arbeidsmarkt.

De focus binnen opleiden is langzaam aan het verschuiven van een collectieve naar een meer individuele invulling van het opleidingsbudget. Er wordt dus ingespeeld op bovenstaande ontwikkeling. Centraal staat nu een hoge mate van zelfregie van de werknemer, waarbij HR een faciliterende rol krijgt toebedeeld. Om deze rol optimaal te benutten is het belangrijk om als HR-manager of -medewerker het gebruik van het opleidingsbudget te stimuleren. Hierbij is het van belang rekening te houden met een aantal factoren.

  • Het opleidingsniveau en leeftijd van de medewerker.
  • Het leerklimaat.
  • De bekendheid van het scholingsbeleid van de organisatie.

Vergeet hiernaast ook vooral niet het belang van laagdrempelige tools die het vinden van de juiste opleiding gemakkelijk maken. Ontbreken deze tools? Ongetwijfeld, want meer dan 80 procent van de medewerkers zoekt een opleiding via Google en daar wordt bijna niemand blij van.

Google: yay or nay?

Google wordt tegenwoordig overal voor gebruikt. Dit is begrijpelijk in een markt zoals de opleidingsmarkt. Hierin zijn namelijk meer 16.000 aanbieders actief! Compleet? Vast en zeker. Overzichtelijk is het niet. Zowel voor organisaties als voor individuen binnen deze organisaties is Google niet het meest geschikte platform. Dat zal het ook nooit worden, want het verdienmodel van Google is: advertenties. Bedrijven willen bovenaan de pagina komen en betalen Google hier simpelweg voor. Op het moment dat een bezoeker (bewust of onbewust) de advertentie aanklikt, is het kassa voor Google. De zoekmachine kan de prijzen naar een recordhoogte laten stijgen. Met een omzet van $110 miljard in 2017 kan er gerust gesteld worden dat Google goede zaken doet.

Toch is Google allesbehalve het beste antwoord op opleidingsvragen. Dit heeft een aantal oorzaken. Ten eerste is Google is niet onafhankelijk. Het bedrijf met het meeste geld komt bovenaan te staan. Simpel. De opleidingsmarkt bevat ruim 16.000 aanbieders, maar de vier bedrijven met het hoogste marketingbudget staan altijd bovenaan. Dit is nog geen 0,1 procent van alle opleidingsaanbieders. Bovendien wil het niet zeggen dat het bedrijf met het meeste budget de beste oplossing is. Daarnaast heeft Google zijn zoekmachine zodanig geoptimaliseerd dat 65 procent van de bezoekers op de bovenste vier resultaten klikt (waaronder advertenties). Hieruit kan geconcludeerd worden dat kwaliteit van opleidingen niet centraal staat.

Slecht enkele opleiders kunnen hier tegenop boksen en medewerkers die zoeken via Google komen al snel bij dezelfde opleiders uit. Het gemak van Google is dus allesbehalve onafhankelijk.

Maar is Google wel echt zo’n gemak? Een zoekopdracht uitvoeren in Google is appeltje eitje, maar bij het vinden van de juiste oplossing komt meer kijken. En dit speelt niet alleen bij opleidingen, want in tal van markten ontstonden er de afgelopen jaren boekingsplatformen die je binnen die specifieke markt gericht verder helpen om de juiste oplossing te vinden.

Waarom een boekingsplatform de ultieme opleidingstool is

We gaan het even toespitsen op jouw zoekgedrag. Als jij een maaltijd wilt bestellen, bekijk je dan websites van diverse eetgelegenheden of ga je naar een platform als Thuisbezorgd.nl die alle locaties in de buurt toont? Juist. Hoogstwaarschijnlijk maak jij al lang gebruik van dit platform. Thuisbezorgd.nl is slechts één van de voorbeelden, maar ga je gedrag eens na bij het boeken van een hotel. Dit antwoord zal waarschijnlijk niet afwijken van het vorige. De vraag is waarom zulke platformen zo succesvol zijn.

Platformen bieden transparantie in een specifieke, niet-transparante markt. Ze bieden een zo volledig mogelijk aanbod uit die markt en stellen de gebruiker altijd centraal. Dit laatste komt tot uiting in een uitstekende klantenservice waarbij het platform technisch perfect werkt. Het verschil moet toch ergens gemaakt worden, dus content en communicatie zijn de speerpunten voor online platformen. Bovendien dient het platform 100 procent transparant en onafhankelijk te zijn. Vanzelfsprekend heeft het verdienmodel van het platform hier ook aan te voldoen.

Het voordeel van een platform is dat alle trainingen op 1 plek staan en daarom makkelijk te vergelijken is op prijs. Daarnaast kan een goed platform de gebruikers vaak betere voorwaarden bieden, zoals extra kortingen, startgarantie op trainingen of kosteloos annuleren. Zo kan het juiste platform al snel een besparing van 10 tot 20 procent opleveren.

Organisaties die in een snel veranderende tijden willen overleven, zullen sneller en wendbaarder moeten worden om aan de klantenvraag te kunnen voldoen. Online platformen kunnen daarin het grootste verschil maken doordat de klant altijd centraal staat. Zo is Edubookers de Independer van opleidingen en vergelijken zij alle opleidingen, cursussen en trainingen in Nederland.

Het volledige artikel is terug te lezen op: waarom een opleidingsplatform dé perfecte opleidingstool is vs. Google.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie