MKB en startups haken af bij chatbot door gebrek aan kennis, tijd en geld

MKB en startups haken af bij chatbot door gebrek aan kennis, tijd en geld

Redactie Baaz

Bedrijven die aan de slag gaan met een chatbot, komen er vaak pas later achter dat ze kennis, tijd en geld tekort komen om de mogelijkheden van deze technologie te benutten. Hierdoor knappen veel MKB-bedrijven en startups af op deze innovatie, terwijl ze juist tijdens de corona-periode veel profijt hebben van deze technologie. Crossphase en Chatlayer.ai lanceren daarom ikwileenbot.nl, waarmee ze dit probleem willen oplossen.

Dat kleinere bedrijven weinig gebruikmaken van chatbots, past in een grotere trend. Hoewel MKB-bedrijven veel zouden profiteren van de mogelijkheden van AI, maken ze nog weinig gebruik van kunstmatige intelligentie – blijkt uit onderzoek van McKinsey. 

MKB en startups knappen af op chatbots 

Tjeerd Schopman, consultant bij Crossphase: “Bij sommige chatbot-aanbieders is er een flink verschil tussen offerte en factuur. Een vanaf-prijs van vijftig euro per maand voor een A.I.-softwarepakket resulteert soms in een rekening van tweeduizend euro. Chatbot-software alleen is bovendien niet genoeg; gesprekken moeten worden ontworpen en het systeem moet worden getraind en onderhouden. Veel bedrijven missen daarvoor de kennis en kunnen de kosten en moeite slecht overzien. Daarom durven ze er vaak niet aan te beginnen of komen ze van een koude kermis thuis als ze dat wel doen.”

Schopman stelt dat het zonde is dat MKB-bedrijven en startups afhaken. “Chatbots bieden immers tal van voordelen. Ze beantwoorden klantvragen automatisch. Dat is efficiënter, schaalbaar en verbetert – als het goed ingezet wordt – de klanttevredenheid. Tijdens de corona-periode nam online verkoop een vlucht en werd duidelijk hoe belangrijk chatbots kunnen zijn voor MKB-bedrijven en startups. De druk op de klantenservice liep in veel bedrijven flink op, wat kwam door het grote aantal vragen en doordat er veel medewerkers thuiswerkte of ziek waren. Chatbots bieden dan uitkomst.”

Samenwerking voor toegankelijke en transparante chatbots

Crossphase is Nederlands marktleider op het gebied van contentservices en maakte chatbots voor Vattenfall, NS en ABN-AMRO. De AI-technologie van Chatlayer.ai wordt onder meer gebruikt door de NPO, Eurail en het Europees Parlement. Ikwileenbot.nl is een samenwerking van deze bedrijven. 

Maarten van de Koevering, head of sales bij Chatlayer.ai: “Ons doel is om de kwaliteit van corporate chatbots toegankelijk te maken voor MKB-bedrijven en startups, waarbij we een transparante kostenstructuur bieden. Om te zorgen dat onze chatbots echt gebruiksvriendelijk zijn, gebruiken we vergelijkbare technieken als bij het gespreksontwerp van Google en Amazon. Onze kunstmatige intelligentie begrijpt vragen in 125 talen, waardoor onze bots kunnen meegroeien met bedrijven die internationaal willen opschalen.”

De chatbot is beschikbaar via WhatsApp, Facebook Messenger en zelfs de traditionele telefoonlijn. -  ikwileenbot.nl

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie