Maak van techniek marketing meer dan specificaties communiceren

Maak van techniek marketing meer dan specificaties communiceren

Redactie Baaz

Techniek en de bedrijven die die technologie ontwikkelen houden onze economie draaiend. Marketing voeren voor techniek gedreven organisaties kan echter een uitdagende taak zijn. Technische producten of diensten hebben vaak complexe specificaties en functies hebben die moeilijk op een onderscheidende én aantrekkelijke manier over te brengen zijn

Recent onderzoek van Forward Marketing heeft echter aangetoond dat technische specificaties alleen niet langer voldoende zijn om een ​​product of organisatie te verkopen, en dat marketing zich moet richten op hóe het product de klant helpt, in plaats van alleen op wát het doet. 

Deze verschuiving in focus heeft marketing voor technische B2B-organisaties belangrijker dan ooit gemaakt, aangezien bedrijven nu overtuigende en onderscheidende marketingboodschappen moeten creëren die klanten helpen de voordelen van hun producten te begrijpen en hoe ze kunnen helpen hun problemen op te lossen.

Stap 1 :

De behoefte. De eerste stap in effectieve marketing voor technische B2B-organisaties is het begrijpen van de behoeften van de klant. Ga onderzoeken met welke specifieke problemen de klant wordt geconfronteerd en wat zijn doelen zijn. Zodra je daar een goed begrip van heeft, kunt u uw marketingboodschap aanpassen om te benadrukken hoe uw product kan helpen die problemen op te lossen en die doelen te bereiken.

Stap 2 :

Communiceer de oplossing Klanten willen weten hoe uw product hen kan helpen, niet alleen waarvan het is gemaakt. Door de oplossingen te benadrukken in plaats van de specificaties, kunt u uw product veel aantrekkelijker  maken voor de klant. Als uw product bijvoorbeeld helpt om de productiviteit te verhogen, moet u dit benadrukken in uw marketing, in plaats van alleen de technische specificaties van het product op te sommen.

Stap 3 :

Wees onderscheidend met de organisatie  Concurrentie is maar 1 klik weg, ook al ziet deze aan de andere kant van de wereld. Ga dus aan de slag met ander belangrijk aspect van marketing, namelijk  het onderscheidend en gedenkwaardig maken van uw marketingboodschap. Kijk daarbij juist ook naar uw organisatie. Waar zijn jullie goed in, waar worden de klanten blij van. Is dat de service of het feit dat het team altijd klaar staat met kennis of juist heel adequaat en op tijd reageert op verzoeken. De organisatie is minstens net zo belangrijk als het product.

 

Daarna kun je aan de slag is het belangrijk om creatieve en boeiende beelden te gebruiken, zoals infographics, video's en interactieve presentaties, om klanten te helpen de voordelen van uw product te begrijpen. Overweeg ook om sociale media en andere online marketingkanalen, zoals blogs en podcasts, te gebruiken om een ​​breder publiek te bereiken en in contact te komen met potentiële klanten.

Stap 4 :

Ken je doelgroep, met wie praat je allemaal. Naast het focussen op voordelen en het creëren van een onderscheidende marketingboodschap, is het ook belangrijk om rekening te houden met de doelgroep voor je marketing. Technische B2B-organisaties hebben vaak verschillende doelgroepen, zoals ingenieurs, leidinggevenden en besluitvormers, en het is belangrijk om uw marketingboodschap af te stemmen op elk van deze groepen op een manier die resoneert met hun unieke behoeften en interesses.

Auteur

Nico de Jong
Strategisch marketeer 
www.forward marketing.nl 

Photo by ThisIsEngineering

 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie