De beste online marketingstrategieën

De beste online marketingstrategieën

Redactie Baaz

Er zijn veel manieren om online je product of dienst onder de aandacht te brengen. Als je al deze manieren op de juiste manier inzet en samen laat werken heb je een krachtige marketingstrategie waar je al snel de vruchten van kunt plukken. In dit artikel bekijken welke online marketingmiddelen je zou moeten inzetten om tot een goede online marketingstrategie te komen. 

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie betekent dat je je website zo optimaliseert dat hij beter wordt gevonden in Google. Dat optimaliseren doe je op basis van het gebruiken van de keywords waarop jouw doelgroep zoekt. Welke keywords dit zijn kun je uitzoeken door het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Daarnaast zijn er een aantal technische activiteiten die je kunt uitvoeren om je website beter vindbaar te maken. Denk hierbij aan het toevoegen van een sitemap aan je website. Zorg er ook voor dat je website ook voor gebruik op de mobiele telefoon is geoptimaliseerd.  

Social media marketing

Social media marketing is het gebruiken van social media om je doelgroep te bereiken en je product of bedrijf te promoten. Op social media websites zoals Facebook of LinkedIn kun je online adverteren of een groep volgers opbouwen die binnen je doelgroep passen. Daarnaast kun je social media gebruiken om rechtstreeks met je doelgroep te praten en erachter te komen wat er leeft bij jouw doelgroep. Het is dus een goede manier om je merk onder de aandacht te brengen bij een grote groep mensen. Verzin je leuke acties dan heb je kans dat deze vele malen wordt doorgestuurd zodat je nog een groter publiek kunt bereiken. Dit maakt van social media een krachtig marketingmiddel. 

Zoekmachine adverteren

Adverteren in zoekmachines levert je snel resultaat op. Het is een manier snel meer verkeer naar je website te trekken. Zoekmachine adverteren gaat op basis van zoekwoorden. Zoekers zien bij het intypen van een woord of een combinatie van woorden een relevante advertentie. Om te weten wat de woorden zijn waarop jouw doelgroep zoekt, is het belangrijk om eerst een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Dit kun je doen met behulp van diverse online onderzoekstools. Bij zoekmachine adverteren betaal je een bepaald bedrag op het moment dat er op je advertentie geklikt wordt. Wordt je advertentie alleen weergegeven dan worden er geen kosten in rekening gebracht. 

E-mail marketing

E-mail marketing is een manier van online marketing waarbij je je doelgroep direct benadert met behulp van e-mail. Het doel van e-mail marketing is om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden. Om e-mail marketing op een goede en efficiënte manier uit te voeren gebruik je speciale software zoals de email marketing tool Flexmail. Hier kun je templates in de huisstijl van je bedrijf maken. Daarnaast geven de templates een mooie visuele weergave van je boodschap die ook op mobiel goed te lezen zijn. Om e-mail marketing goed in te zetten heb moet je een mailinglijst opbouwen. Belangrijk is hierbij dat mensen je toestemming geven om een e-mail te versturen. Een mailinglijst kun je opbouwen via je website, bijvoorbeeld door te zorgen dat mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief of door ze informatie te laten downloaden die ze moeilijk op een andere plek kunnen verkrijgen in ruil voor een e-mailadres. 

Affiliate marketing 

Bij affiliate marketing belonen adverteerders hun partners voor gegenereerde verkopen of leads. Zo’n partner wordt een affiliate genoemd. Affiliate kunnen dit doen door bijvoorbeeld advertenties van adverteerders op hun website te plaatsen. Wordt er een product verkocht via de advertentie van de affiliate dan ontvangt deze een percentage van het orderbedrag. Bij affiliate marketing bepaalt de affiliate hoe deze de advertentie onder aandacht brengt bij zijn doelgroep. Dit kan zijn via een advertentie op zijn website of via een link in een blogartikel naar het product van de adverteerder. 

Content marketing

Content marketing is een manier om potentiële klanten te bereiken en te behoeden door het aanleveren van waardevolle content. Vaak vormen blogs en andere vormen van geschreven content de basis van contentmarketing. Maar ook andere vormen van content zoals video en audio kun je inzetten als content. Content marketing is een indirecte manier van marketing. Het is een systematische aanpak waarbij je je bezoeker eerst de benodigde informatie geeft ook al heeft de bezoeker nog geen concrete koopintentie. Langzaam weet je de bezoeker te interesseren voor jouw product of dienst. Met je content overtuig je de bezoeker uiteindelijk om je product of dienst aan te schaffen. Dit proces voer je uit met behulp van een content marketing funnel. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie