Linkbuilding 101: online ondernemen doe je zo

Geert van der Klugt
Search engine optimization (SEO), paginawaarden en backlinks: in twintig jaar tijd is de kunst van marketing behoorlijk veranderd. De komst en explosieve groei van het internet gaat sinds jaar en dag gepaard met mogelijkheden voor het behalen van bereik en websitebezoekers. Onderneem je online, bijvoorbeeld met een webshop, dan doe je er goed aan om tijd en energie te investeren in het leren en uitvoeren van linkbuilding.

Wie vandaag de dag nog altijd door een telefoongids bladert om de dichtstbijzijnde pizzatent te vinden, mist een hoop. Miljoenen Nederlanders gebruiken Google om een nabije detailhandel te vinden of online kleren te bestellen. Gebruikers van Google zoeken op specifieke termen: termen op basis waarvan Google relevante resultaten weergeeft.

Detailhandel

Stel, je runt een ijzerhandel. Uiteraard wil je bovenaan de zoekresultaten komen te staan wanneer een potentiële klant zoekt op ‘spijkers kopen in naaldwijk’. Omdat Google de relevantste ijzerhandel wil weergeven – een pagina waarmee de gebruiker tevreden en snel op de informatie heeft die hij zoekt - hanteert de zoekmachine een aantal criteria. Op basis van deze criteria worden de relevantie en waarde van jouw pagina bepaald.

Eén van de aandachtspunten voor Google is het aantal websites dat naar jouw pagina linkt. Vrij logisch, want hoe vaker anderen naar jouw pagina verwijzen, hoe interessanter deze ogenschijnlijk moet zijn. Voorbeeld: kom je op een netwerkborrel te staan, dan zal je eerder contact maken met de persoon die reeds omringd wordt en vertrouwd spreekt met een groep mensen. Linkbuilding is het inspelen op dit principe.

Backlink

Verwijst een website naar jouw pagina, dan noemen we dit een backlink. Hoe meer backlinks een pagina heeft, hoe interessanter Google deze acht. Heeft de concurrerende firma op de straathoek een identieke website met minder backlinks, dan zal jouw pagina hoger in de resultaten terechtkomen. Zodoende is het noodzaak om te zorgen dat jouw pagina voldoende backlinks heeft: je wilt het meeste halen uit de inhoud die je hebt, niet onderaan de stapel terechtkomen.

Let wel, backlinks moeten enigszins relevant zijn. Verwijzen tal van wijnkopers naar een garagewebsite, dan zal dit weinig uitmaken voor de resultaten van Google-gebruikers die zoeken op een term als ‘auto repareren’. Linkt een website met een hoge paginawaarde in een relevante branche naar jouw website (bijvoorbeeld de ANWB), dan zal Google hier waarde aan hechten.

Hoe?

Met linkbuilding kan iedere ondernemer beginnen, zo ook jij. Er zijn diverse tactieken voor het scoren van backlinks. Het doel van elke tactiek is gelijksoortig: een andere website zal overtuigd moeten worden om een link naar jouw pagina te plaatsen. Een voorbeeld is het schrijven van een kwalitatieve tekst om deze vervolgens door te sturen naar schrijvers en websitehouders van een blog. Is de tekst interessant genoeg, dan zal het voor de schrijvers en websitehouders van zo’n blog waarde hebben om hiernaar te verwijzen in een van hun eigen websitepagina’s. Lezers kunnen immers doorklikken, verder informeren en zullen de website waarderen. Trek zo nodig een uur per dag uit om contact op te nemen met websitehouders in een relevante markt en jouw pagina aan te prijzen.

Een enkel artikel biedt onvoldoende ruimte om elke tip en truc te beschrijven. Met regelmaat schrijven we over marketing - volg de categorie op de voet en lees verder.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert