Klantervaring verbeteren op je site, hoe doe je dat?

Klantervaring verbeteren op je site, hoe doe je dat?

Redactie Baaz

De afgelopen jaren heeft het internet een immens grote doorbraak gehad. Vooral in de huidige tijden zijn we als samenleving meer en meer afhankelijk van techniek. Dit is ook terug te zien in de toename van het aantal webshop bestellingen. In 2020 namen deze volgens het CBS namelijk met 30% toe. De concurrentie in ecommerceland is daarom moordend. Hoog tijd je eigen website onder de loep te nemen. Sluit de techniek nog aan bij de huidige wensen en behoeften van jouw doelgroep?

Analyseer gebruikersdata

Wanneer je start met het boosten van de klantervaring op jouw website. Dan is de allereerste stap het analyseren van data. Er zijn verschillende tools die hierbij kunnen helpen. Het bekende Hotjar is er hier een van. Maar tegenwoordig heeft ook Microsoft een waardige concurrent: Microsoft Clarity. Dit is een gratis tool die inzicht geeft in het gebruiksgedrag. Waar klikken mensen op? Hoe bewegen zij zich over de site? Bekijken ze de gehele pagina of alleen de bovenkant? Allemaal zeer waardevolle informatie die helpt bij het optimaliseren van de gebruikservaring. Want met deze data spot je bijvoorbeeld zeer eenvoudig een button die niet meer werkt of een pagina die traag scrolt, waardoor potentiële klanten afhaken.

Toegankelijkheid voor iedereen

Een belangrijk element om de klantervaring te verbeteren, is om het voor iedereen te verbeteren. 1 op de 8 mensen in Nederland heeft namelijk een langdurige, niet direct zichtbare beperking. Dit kan geestelijk zijn, maar ook fysiek. Denk bijvoorbeeld aan kleurenblindheid, laaggeletterdheid, niet goed kunnen zien et cetera. Deze relatief grote groep mensen maakt ook graag gebruik van jouw producten en diensten. Gelukkig komt hier steeds meer aandacht voor en beseffen steeds meer ondernemers het belang van een website die toegankelijk is voor iedereen. Een boost voor de klantervaring van 12,5% van de Nederlandse bevolking!

Verschillende devices, verschillende ervaringen

Een ander element wat je niet moet vergeten tijdens het optimaliseren van de gebruikservaring, is de invloed van verschillende apparaten. Dat je op een laptop anders navigeert dan op een mobiele telefoon is vast geen verrassing. Maar er zitten soms ook grote verschillen tussen de ene smartphone en de ander. Daarnaast kan het ook een wereld van verschil maken als je een website op de via Google Chrome, Explorer, Safari of Firefox bekijkt. Het kan zelfs voorkomen dat sommige functionaliteiten niet goed werken of dat de het design anders oogt. Test een website daarom goed voordat deze live gaat. Better safe than sorry!

Juiste informatie op de juiste plek

De reis die de klant aflegt om van eerste contactpunt tot de daadwerkelijke aankoop, is opgedeeld in verschillende stappen. Hier zijn verschillende modellen voor, zoals bijvoorbeeld AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) of ACD (Awareness, consideration, desire). Welk model je ook kiest, het draait allemaal om één ding: de klantreis. Per fase van de klant, behoeft hij andere informatie. Eerst wil de potentiële koper meer weten over het product om te weten of het is wat hij zoekt. Maar is hij klaar om over te gaan tot een aankoop? Dan is een kortingsactie of interessante voorwaarden de juiste informatie. Een belangrijk onderdeel van de klantervaring is dus het aanbieden van de juiste content op de juiste plek. Door kritisch te kijken naar de web content, kun je ook met content marketing doelgericht conversies verhogen op jouw website!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie