Kick.start: Swipe & Shop

Kick.start: Swipe & Shop

Redactie Baaz
In de omgeving van Pamela Neelis en Nikky Hofland tinderen veel mensen. De twee dames willen ook graag ongegeneerd mannen keuren, maar ‘mogen’ dit niet, omdat ze een relatie hebben. De oplossing voor dit probleem was snel gevonden: Swipe & Shop, oftewel Tinder voor fashion.

'Het begon eigenlijk als een grap', begint Nikky. ‘Pamela en ik waren aan het lunchen met wat mensen en een paar waren aan het tinderen. Wij hebben allebei een vriend, dus we voelden ons buitengesloten. Ik wilde eigenlijk ook wel op Tinder mannen keuren. Ik heb het een tijdje gedaan, maar mijn vriend vond dit niet zo leuk, dus ben ik ermee gestopt. Ineens zei iemand: “We moeten een kledingtinder maken.” Zo is Swipe & Shop ontstaan.’ Dit is niet het eerste bedrijf dat Nikky en Pamela samen begonnen. Zo’n twee jaar geleden deed Nikky mee aan een accelerator programma van Sanoma. Ze werd uitgekozen met haar idee Spot & Shop, een website waar vrouwen producten kunnen uploaden. ‘Je vindt bijvoorbeeld een broek die Wendy van Dijk op een foto aan heeft erg leuk, maar je weet niet waar je die kunt kopen. Om erachter te komen, zet je deze foto op de website van Spot & Shop en de community gaat met jou op zoek naar deze broek.’ Na ongeveer een jaar kwamen de meiden erachter dat dit idee niet veel toekomst heeft. ‘Het is allemaal user generated content, dus je bent afhankelijk van de gebruikers. Als je bijvoorbeeld de grens over wilt, moet je weer helemaal bij nul beginnen en eerst een community opbouwen.’ Met het geld dat overbleef van het Sanoma accelerator programma konden Nikky en Pamela het idee voor Swipe & Shop uitwerken en in praktijk brengen.

Swipen maar

De twee jonge ondernemers spraken met veel vrouwen over hun interesses op het gebied van shoppen en fashion om een goed beeld van hun doelgroep te krijgen. Na deze gesprekken kwamen ze erachter dat vrouwen gemiddeld drie uur per week in webshops browsen om de nieuwste producten te ontdekken. ‘Het is vervelend dat je veel webshops moet bezoeken om te zien wat nieuw is. Daarom lossen wij dit probleem met onze app op. We hebben kleding van onder meer V&D, Asos, Boohoo, Zalando, Mango, Otto en Wehkamp in onze app. Dus gebruikers kunnen snel zien wat de nieuwe items in deze webshops zijn. Ze krijgen net als bij Tinder iedere keer een product te zien en dan kunnen ze naar links swipen als ze het niet leuk vinden en naar rechts swipen als ze het wel leuk vinden. Uiteindelijk blijft er een wishlist over met producten die de gebruiker leuk vindt en die kunnen dan besteld worden.’

TheNextWomen Startup Award

Met hun app hebben de twee vrouwelijke ondernemers tijdens de Pitch Competitie van TheNextWomen Innovation Summit 2015 ook prijzen gewonnen, namelijk de jury- én publieksprijs. Helaas moesten ze deze prijzen al snel weer inleveren. ‘Omdat we intrapreneurs zijn van Sanoma Digital kwamen er wat moeilijkheden op ons pad. Achteraf vond de jury ons geen ‘echte’ ondernemers, omdat we ondernemen met het geld van iemand anders. Uiteindelijk hebben we besloten om de prijzen aan andere startups af te staan. We zijn nu bezig om ons los te maken van Sanoma, zodat het bedrijf helemaal van ons is. Een buitenlandse investeerder heeft al interesse getoond. Hoe tof is het als iemand in het buitenland je bedrijf opmerkt? Het is even afwachten wat eruit komt en hoe alles gaat lopen, spannend hoor!’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie