Kansen voor de retailsector

Kansen voor de retailsector

Redactie Baaz

Duurzaamheid, sociale media en winkelbeleving als onderscheidende krachten retail

Retail is een sector die voortdurend in beweging is en wordt gedreven door veranderende consumentenvoorkeuren en technologische ontwikkelingen. Daarnaast wordt de e-commerce sector steeds dominanter, stellen consumenten hogere eisen aan gepersonaliseerde en duurzame ervaringen en leiden inflatie en economische onzekerheid tot veranderingen in het winkelgedrag [1, 2].

Hoewel retail dus voor grote uitdagingen staat, zijn er ook veel mogelijkheden voor groei en innovatie voor degenen die bereid zijn zich aan te passen aan het veranderende landschap. De sector heeft met name een groot onderscheidend vermogen op het gebied van duurzaam shoppen, het gebruik van sociale media en het bieden van de ultieme winkelervaring in vergelijking met e-commerce sector.

Duurzamer dan de e-commerce

Consumenten vinden de impact van hun aankopen steeds belangrijker, vooral Gen-Z (geboren tussen 1996 en 2015) neemt het voortouw op het gebied van duurzaamheid [3]. Online shoppen heeft een veel grotere CO2-uitstoot dan winkelen in een fysieke winkel. Om een bestelling te ontvangen, moet deze eerst worden opgehaald, naar een distributiecentrum worden gebracht en uiteindelijk bij het bezorgadres worden bezorgd. En als men niet tevreden is met de aankoop, dan begint deze hele cyclus weer opnieuw. In een fysieke winkel kan men een product meteen zien, aanraken en passen. De consument zal het product niet kopen wanneer dat niet nodig is, en dat is uiteindelijk duurzamer dan het retourneren van een product dat online besteld is.

Sociale media als opstap

Sociale media spelen een steeds grotere rol in de marketingstrategieën van retailers. Door gebruik te maken van sociale media kan een retailer een groter publiek bereiken en direct in contact komen met potentiële klanten. Daarnaast kunnen retailers via sociale mediatrends consumentenvoorkeuren in kaart brengen en hierop inspelen. Exposure op sociale media kan net dat duwtje in de rug zijn om toch de fysieke winkel te bezoeken. Want waar vroeger de etalage hét pronkstuk was om klanten te verleiden naar binnen te gaan, is dat tegenwoordig steeds vaker via een post op sociale media. Virale aandacht is dus de opstap om mensen naar de fysieke winkel te krijgen.

Winkelervaring en -beleving

Uit onderzoek van Amsterdam The Style Outlets blijkt dat een van de belangrijkste redenen om een outletcentrum te bezoeken ‘een gezellig dagje uit’ is. Het is daarom belangrijk dat de sector blijft investeren in initiatieven die mensen stimuleren om samen te komen. Winkelen moet daarnaast een beleving zijn waar mensen dingen kunnen uitproberen, aanraken, proeven en ruiken. Onderzoek toont namelijk ook aan dat consumenten blijven zoeken naar een verbeterde in-store winkelervaring, ook met behulp van digitale technologieën. Denk bijvoorbeeld aan digitale entertainment en het kunnen boeken van afspraken met verkoopadviseurs of personal shoppers. Dus al lijkt online shoppen sneller en makkelijker, de sfeer en beleving die fysieke winkels bieden, kan niet gemakkelijk worden overtroffen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie