Jouw gesponsorde content op social media: do's and don'ts
Om als organisatie of merk vandaag de dag gezien te worden maak je natuurlijk gebruik van social media. Op deze kanalen is het mogelijk om te betalen zodat jouw content vaker terechtkomt in de informatiestromen van gebruikers. Hoe pak je gesponsorde content slim aan?
Volgens onderzoek van IAB & Edelman Berland komt het neer op drie hoofdpunten waar jouw social media content, en dus ook gesponsorde content, aan moet voldoen om succesvol te zijn: relevantie, autoriteit en authenticiteit zijn de aspecten die bepalen of men op jouw content klikt om zich te laten informeren over het product dat je via gesponsorde content aanprijst.
Relevantie
Met relevantie bedoelen we, dat de content die je laat sponsoren, zowel relevant moet zijn voor je volgers, als dat de inhoud van de content moet matchen met de stijl en toon die je als merk wilt uitdragen. Je komt min of meer ongevraagd op iemands tijdlijn terecht die jouw content ziet, omdat dat volgens geanalyseerde data van dat medium relevante content is voor die persoon. Dat betekent dat relevantie een belangrijke factor is naar die 'click'.
De eerste advertentie van @Hellmanns op Instagram is een grandioos succes! pic.twitter.com/M7MVnwYOo2
— Bryan Berendsen (@BryanBerendsen) October 1, 2015
Niet-relevante content stoort vooral.
Autoriteit
Zorg dat je weet waarover je praat. Als je iets aanprijst terwijl je eigenlijk niet of maar half weet wat het product inhoudt, zeg er dan gewoon niets over. Hoe kun je laten zien dat je expertise hebt als je maar zoveel woorden hebt voor jouw sociale medium? Simpel, verzin een krachtige, inhoudelijke zin die ofwel slaat op het beeld wat je hierbij plaatst ofwel de content waar je naar linkt. Vergeet ook niet hashtags slim te gebruiken, een goede hashtag kan een social media post verdiepen door het onderwerp te plaatsen in een bredere context.
Authenticiteit
Authenticiteit slaat op de uniekheid van je uitingen, maar ook zeker op het vertrouwen dat mensen scheppen in je merk. Zorg dat je zegt waar je ook achter staat. Door leugens of 'trying to hard' prikken mensen heen. Bind je uitingen aan je merk door slimme taaltrucjes als alliteraties of een humoristische insteek (en weer, let op dat je niet te hard probeert om grappig te zijn). De toon die je merk uitstraalt is de toon die jouw uitingen zouden moeten uitstralen.
Bron: IAB