Innovaties op de luxe horlogemarkt
De gevestigde orde

Innovaties op de luxe horlogemarkt

Redactie Baaz

Een ding is zeker: een schaarste wordt niet alleen gecreëerd door materiaal. Het is geen verrassing dat ook het juiste personeel in de horlogemarkt een uitdaging is, want het ambacht wordt steeds lastiger, onderdelen zijn moeilijk te vinden en de vraag naar luxe horloges blijft jaar in jaar uit stijgen. Hoe zit dat met de innovaties op de luxe horlogemarkt?

De gevestigde orde

Je kent ze vast wel, de grote jongens als het gaat om luxe horloges. Denk aan Rolex, Cartier, Patek Philippe en Audemars Piguet. Daarnaast zijn er steeds meer micro-brands aan het opstaan om te vechten tegen deze grote jongens, met betaalbare luxe horloges. Zo kun je langzamerhand marktaandeel veroveren. En die innovatie is leuk om te zien, omdat je op deze manier ziet dat er meer is dan alleen de welbekende merken. Niet alleen deze opkomende micro-brands zijn leuk om in de gaten te houden, ook de gevestigde orde is druk bezig met door ontwikkelen: als je kijkt naar Rolex, dan zijn ze druk bezig met de bouw van een nieuwe fabriek, waar zo’n 200 tot 300 mensen komen te werken. Rolex  investeert al jaren in goede horlogemakers, om deze op te leiden en om deze aan hen te binden. Met de juiste horlogemakers kun je namelijk groeien in productie.

Opkomst micro-brands

Sommige merken zijn de status van micro-brand al voorbij, maar deze relatief kleine merken zijn serieus upcoming: kijk maar eens naar Oris bijvoorbeeld. Al sinds jaar en dag actief, met serieus betaalbare luxe horloges. De afwerking is ontzettend mooi, de kwaliteit is goed en de uurwerken zijn nauwkeurig. Precies wat je wilt. Andere merken zoals NOMOS of Staudt zijn met hun minimalistische design en strakke horloges flink aan de weg aan het timmeren om steeds meer fans te maken.

Innovaties op de horlogemarkt

Om concurrerend te blijven zijn horlogemarkers continu aan het innoveren. Je ziet bijvoorbeeld meer merken die ook smartwatches gaan uitgeven. Voor de liefhebbers van techniek achter horloges zijn deze minder interessant. Toch proberen merken ook andere manieren bij te blijven, waarbij je kunt denken aan:

  • Ontwikkeling van nieuwe high-tech materialen
  • Functies (ook wel complicaties genoemd) die steeds geavanceerder worden
  • Limited editions en samenwerkingen zoals Omega x Swatch
  • Duurzaamheid door steeds milieuvriendelijkere materialen
  • Innovatieve horloges kopen

Als je eenmaal enthousiast bent, is het best lastig om de knoop niet door te hakken. Dat snappen we. En daarom kun je op verschillende plekken rustig oriënteren, informatie inwinnen en jouw horloge snel in huis hebben om te gaan dragen. Neem de tijd voor de zoektocht, want die is misschien wel het allerleukst.

Photo by Antony Trivet

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie