In gesprek met Anita Makkinje, #girlboss en oprichter van I AM REAL ESTATE

Redactie Baaz
Geboren in een familie waar bijna iedereen voor zichzelf is begonnen, zit het ondernemen bij Anita Makkinje in het bloed. Eén jaar geleden nam zij dan ook het heft in eigen hand en startte ze haar eigen makelaarskantoor, I AM REAL ESTATE. In één jaar tijd verdriedubbelde het aantal werknemers en verhuisde het kantoor naar een eigen grachtenpand in Amsterdam. Wij spraken Makkinje over haar carrière, bedrijf, succesfactoren en uitdagingen.

Wat ondernemen betreft is I AM REAL ESTATE voor Makkinje geen primeur. Op slechts 16-jarige leeftijd startte ze haar eerste bedrijf, een groothandel in tassen. Met persoonlijke contact, commercieel talent en doorzettingsvermogen als succesfactoren, werden haar producten binnen no time door heel Nederland verkocht. Een paar jaar later nam ze succesvol deel aan verschillende talentenjachten zoals The Voice of Holland en The Winner Takes It All. Een zangcarrière leek logisch, maar onder aan de streep won de ondernemer in haar de strijd met muziek.

Van zangeres naar vastgoedvrouw; vanwaar deze switch?

‘Tijdens mijn leven in Amsterdam besloot ik om ook een andere droom na te jagen; mijn liefde voor zingen. Gedurende mijn zang-avonturen, ging het op ondernemersgebied opeens heel snel. Via mijn familie, die altijd actief is geweest in vastgoed, kreeg ik de kans om een makelaarskantoor te openen in Amsterdam. Ik besloot deze kans met beide handen aan te pakken.’

Wat is de afgelopen vijf jaar jouw grootste succes geweest en hoe ben je zo snel gegroeid?

‘Het succes van I AM REAL ESTATE is onder meer te danken aan een combinatie van verschillende kwaliteiten. Ik wil al mijn talenten benutten, zowel in performance als in ondernemerschap. Ik ben super competitief en wil altijd de beste zijn, en dit kan ik op meerdere vlakken inzetten. Dit blijkt een gouden zet te zijn. Het bedrijf groeit snel, en door de grote hoeveelheid opdrachten verdriedubbelde de omvang van mijn bedrijf in één jaar tijd.’

Welke trends zag jij in 2019 in de makelaardij?

‘We zien dat er heel veel gedigitaliseerd werd en dit voor vele makelaars een uitkomst is en daardoor een deal sneller afgehandeld kon worden. Wij hebben die extra tijd juist besteed aan nóg meer persoonlijke aandacht naar onze kandidaten in plaats van door te gaan naar een volgende deal. Daardoor hebben wij zoveel dankbare klanten op kantoor gehad. Mensen die zich begrepen voelden.’

Wat maakt jouw business uniek?

‘Ik geef klanten alle hulp die ze nodig hebben bij het huren of verhuren van hun huis, waardoor het kantoor tot half 9 in de avond open is. Daarnaast laat mijn makelaarskantoor niet alleen het huis zien, maar ook de wijk en hotspots in de buurt. Hierdoor kan men de keuze maken die het best bij hem of haar past. Ik vind het dan ook leuk om iedere dag met mijn scooter naar kantoor te gaan en om goed om mij heen te kijken, op zoek naar leuke nieuwe plekjes. Een ras-Amsterdammer ben ik niet, ik kom namelijk uit Apeldoorn. Wel heb ik mijn plekje in Amsterdam weten te vinden en kan ik iedereen de juiste tips en tricks geven.’

Wat beschouw jij als grootste uitdaging(en) voor een jonge vrouwelijke ondernemer?

‘Het is niet altijd even makkelijk om ondernemer te zijn, vooral niet als je een jonge vrouw bent. Ik word vaak onderschat door mensen. Ze gaan ervan uit dat ik weinig ervaring heb, omdat ik zo jong ben of dat ik niet van aanpakken weet. Door deze reacties heb ik een hoge bewijsdrang gecreëerd en wil ik laten zien dat ik dit wel kan. Ik weet van mezelf dat ik veel ervaring heb en dat ik goed ben in wat ik doe. Ik ben erg zelfverzekerd, waardoor ik mijn mannetje kan staan in deze wereld. Als ik merk dat mensen mij onderschatten, stel ik gewoon scherpe vragen terug.’

Wat is de grootste domper geweest van de afgelopen vijf jaar?

‘Het feit dat ik te goedgelovig ben geweest: de verkeerde mensen heb vertrouwd. Je moet altijd kritisch blijven kijken naar mensen en samenwerkingen en niet alleen maar vertrouwen op een positieve klik met iemand.’

Hoe ga jij om met je team? Wordt er gezamenlijk geluncht?

‘Ik wil een goede baas zijn en ik vind teambuilding dan ook erg belangrijk. Ik ga vaak met mijn team uit lunchen, we hebben een vrijmibo en we plannen samen leuke activiteiten. Wanneer je als team efficiënt te werk wilt blijven gaan, dan is het belangrijk dat je elkaar ook op persoonlijk vlak goed kent.’

Wat ga je in 2020 op bedrijfsniveau anders aanpakken? Waar gaat I AM REAL ESTATE heen?

‘Mijn doel is om het grootste makelaarskantoor van Nederland worden en vervolgens ook uit te breiden naar het buitenland: een echt makelaarsimperium dus. Op bedrijfsniveau ga ik het niet specifiek anders aanpakken. Ik wil dat iedereen het gevoel heeft dat er naar hem of haar geluisterd wordt en dat iedereen naar tevredenheid zijn werk kan blijven doen.’

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie