Hyundai en Discovery lanceren documentaire 'A Better Way'

Redactie Baaz
Hyundai is een bijzondere samenwerking aangegaan met Discovery, het televisienetwerk dat bekendstaat om zijn populairwetenschappelijke programma's. De autofabrikant en het mediabedrijf hebben samen een documentaire gemaakt over emissievrije mobiliteit, getiteld A Better Way. De presentatie wordt verzorgd door Bertrand Piccard, een Zwitserse ontdekkingsreiziger die bekend werd door als eerste een non‑stop ballonvlucht om de wereld te maken.

Documentaire A Better Way

A Better Way bestaat uit drie afleveringen van elk drie minuten. De documentaire laat zien hoe de befaamde pioniersgeest van de mens kan leiden tot fantastische technologische ontwikkelingen op het gebied van emissievrije mobiliteit. Hyundai is daarvan het ultieme voorbeeld. Al sinds 1990 focust de autofabrikant zich op elektrificatie van zijn gamma en inmiddels is Hyundai wereldwijd toonaangevend met zijn ecovriendelijke modellen. Bekijk hier de eerste aflevering.

Hyundai-modellen vertegenwoordigen zelfs de meest uiteenlopende reeks aandrijflijnen op de markt; van schone en zuinige benzine- en dieselmotoren tot mild hybride, volledig hybride, plug-in hybride, batterij-elektrische en zelfs waterstof-elektrische voertuigen. Momenteel biedt Hyundai 15 geëlektrificeerde modellen aan in Europa en dat gaan er in de (nabije) toekomst nog veel meer worden.

A Better Way en het idee erachter

Het idee voor de korte documentaireserie kwam voort uit de wens om mensen te inspireren en te informeren over de talloze revolutionaire ontwikkelingen op het gebied van emissievrije mobiliteit. Bijzondere aandacht is er voor de brandstofceltechnologie waar Hyundai veel expertise in heeft. Al sinds de jaren negentig investeert Hyundai veel geld in de ontwikkeling van waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen en momenteel geldt Hyundai als een van de voornaamste fabrikanten van auto’s met een brandstofcel.

In de documentaire maakt de kijker kennis met creatieve visionairs die elektrische mobiliteit stimuleren, en komt hij meer te weten te komen over de huidige toepassingen van waterstof-brandstofceltechnologie. Zoals in Zwitserland, waar Hyundai een pilot is begonnen met waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens. Deze trucks met een brandstofcel nemen onder meer de bevoorrading van grote supermarktketens voor hun rekening.

‘Hyundai is baanbrekend op het gebied van elektrische mobiliteit en brandstofceltechnologie. De enorme diversiteit van ons huidige productgamma laat zien hoe al die inspanningen hun vruchten hebben afgeworpen’, zegt Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Product & Marketing bij Hyundai Motor Europe. ‘Deze documentaire toont perfect onze pioniersgeest, waarbij we ons niet alleen richten op de toekomst, maar ook op wat we al hebben bereikt.’

‘We zijn verheugd om, samen met Hyundai, ons publiek te kunnen inspireren en te informeren over ultramoderne duurzame oplossingen, waaronder batterij-elektrische en waterstof-elektrische auto’s: voertuigen die dus echt het verschil maken’, aldus Mike Rich, hoofd Sports Marketing Solutions bij Discovery. ‘Onze samenwerking met Hyundai toont de opwindende toekomst van schone mobiliteit door middel van boeiende en onderhoudende originele content dat we via Discovery op wereldwijde schaal en op verscheidene grote platforms aanbieden.’

Inhoud van documentaire

De eerste aflevering is gefilmd in Lausanne, Zwitserland, In de drie minuten durende video ontmoet presentator Bertrand Piccard de pioniers achter Hyundai's toekomstige mobiliteitsrevolutie: Michael Cole, President en CEO van Hyundai Motor Europe, en Dr. Sae Hoon Kim, Executive Vice President en Head of Fuel Cell Center bij Hyundai Motor Group.

De tweede aflevering vindt plaats in Gösgen, een kleine stad in Zwitserland die een grote rol speelt in de energietransitie. Piccard neemt de kijker mee naar een waterkrachtcentrale die jaarlijks ongeveer 300 ton groene waterstof produceert, genoeg voor 50 waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens of 1.700 personenauto’s.

Voor de derde aflevering reist Piccard naar Monte Carlo, de thuisbasis van een van de beroemdste autorally’s ter wereld waar ook Hyundai elk jaar aan deelneemt. Daar ontmoet hij Prins Albert II van Monaco. Met hem bespreekt Piccard hoe volledig elektrisch racen de perceptie van zowel elektromobiliteit als motorsport kan veranderen.

Discovery zal ook aandacht besteden aan de Pure ETCR Series, het gloednieuwe toerwagenkampioenschap voor elektrische raceauto’s waar Hyundai aan meedoet. Hyundai is al zeer succesvol in het wereldkampioenschap rally WRC en het toerwagenkampioenschap WTCR en gaat zich nu ook toeleggen op elektrisch racen.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie